Jelenlegi hely

Következtetések

A kommunikáció természetesen a felnőttek, a két iskola vezetői és a tanárok között indult meg, s hamar kiderült, hogy nevelési elveink és céljaink sokban hasonlítanak egymásra. Így a nevelőtestületek kommunikációja ideálisnak mondható.

A diákok közötti kommunikáció tanári kezdeményezésre indult el, a németórán közösen megírt és kijavított leveleket küldtük el a csoport fotója kíséretében, ebből azonban a gyerekek között hamarosan élénk spontán kommunikáció bontakozott ki sűrű levél- és e-mail-váltásokkal, további segítségre nem is igazán volt szükségük, a személyes találkozás pedig ezt a kapcsolatot közvetlenné és barátivá tette.

A munkamegosztásban a két felet a szimmetriára és kölcsönösségre való törekvés jellemezte. Az előzetes megbeszélés alapján a magyarországi programot mi szerveztük, a felkészüléshez az anyagokat rendelkezésre bocsátottuk, Németországban ez hasonlóképpen történt. Partnereinkben minden tekintetben korrekt és segítőkész munkatársakat tisztelhetünk.

A folyamatos értékelésből kiderül, hogy melyek azok a témák, amelyeket a gyerekek érdekesnek találnak, s melyeket nem, esetleg az is, hogy miért. Ez nem muszáj, hogy a téma automatikus elvetésével kell, hogy járjon, esetleg csak a munkamódszer legyen más. Ugyanez igaz a feladatokra és a munkamódszerekre.

Mások a körülmények, nem mindig egyértelmű nekünk, mi az, amit egy idegen furcsának, szokatlannak, nehéznek talál.

A mi esetünkben a júniusi forróság okozott szokatlan megpróbáltatást vendégeinknek, ez szerencsére hamar kiderült és a kirándulásokat ennek megfelelően alakítottuk. Az első program során nem volt egyértelműen népszerű a néptánc-rendezvény, hosszúnak és megerőltetőnek tartották, ezt is átformáltuk. Bizonyos jelenségeknél több magyarázatot igényeltek a gyerekek, nem volt elegendő, hogy egyszerűen lefordítottuk a hallottakat, ez is a visszajelzésekből derült ki. Mivel a német kollégák is folyamatosan figyelték a csoportok munkáját és persze mi is, az esti értékeléseknél az aznapi nehézségek kiderültek, így tudtunk rajtuk változtatni. A végső közös értékelés így pozitív eredménnyel zárulhatott mindkét oldalon, a gyerekek az eredményesség érzésével mehettek haza, mi pedig számos hasznos résztapasztalatra tettünk szert.

tehetseg.hu