2024 augusztusában egy Erasmus+ projekt keretében két hetet töltöttem Dublinban. A továbbképzés címe: „Ireland Today” keltette fel figyelmemet elsősorban, hisz mindig rajongtam az ír népzenéért, irodalomért.
Az ír kultúra, civilizáció (történelem, irodalom, művészet, zene stb.) megismerését tűztem ki célul, szakmai anyagok, reáliák beszerzését, összegyűjtését, hogy fel tudjam használni a tanórákon. Az angol nyelvi kompetenciám anyanyelvi környezetben való fejlesztését, megerősítését is fontosnak tartottam. A műhelyfoglalkozásokon jó gyakorlatokat, módszereket szerettem volna megismerni. Mindezeket természetesen azért tartottam fontosnak, mivel a kurzuskönyvek kevés olyan anyagot tartalmaznak, amellyel fel lehetne kelteni a tanulók érdeklődését az angol anyanyelvi kultúra iránt, ugyanakkor fejleszteni általános műveltségüket, angol nyelvtudásukat.
A képzés teljes mértékben megfelelt annak, amit előzetesen elvártam. Az előadásokon olyan ismereteket szereztem az ír történelemről, az ír oktatási rendszerről, amelyekkel nem rendelkeztem előtte. A műhelyfoglalkozásokon sok olyan jó gyakorlattal ismerkedtem meg, amelyről még nem hallottam (például: ’concept checking, boggle, Snakes and Ladders stb.). A múzeumlátogatások során sok reáliaként használható anyagot gyűjtöttem össze, fényképeket készítettem. A háromalkalmas digitális technológia műhelyfoglalkozásokon a mesterséges intelligencia, a chatGPT segítségével olyan anyagokat, teszteket készítettem, amelyeket jól tudok majd használni a tanórákon.
Az angol nyelvi kompetenciám is sokat fejlődött, mivel nemcsak órákon beszéltünk sokat, hanem a csoporttársakkal is angolul kellett kommunikálni.
Mivel irodalomtanár is vagyok sok angol irodalmi anyagot használok a nyelvóráimon. Eddig azonban kizárólag az Egyesült Királyság és az Egyesült Államok irodalmát ismertem, így azokból a művekből készítettem jó gyakorlatokat a diákok készségfejlesztéséhez. Az ír irodalom, történelem, az ír kultúra megismerésével ezeket a jó gyakorlatokat ki tudom egészíteni. A tantárgyköziség szellemében a történelem és világirodalom tantárgyak anyagával párhuzamosan be tudom mutatni az éppen tanult korszakokat, műveket az eredeti nyelven (például Oscar Wilde, Seamus Heaney gyönyörű verseit megismerhetik az eredeti nyelven, sőt Heaney költészetét össze tudják hasonlítani Nagy Lászlóéval). A mesterséges intelligencia segítségével sok érdekes feladatot tudok készíteni, amellyel még jobban fel tudom kelteni a tanulók érdeklődését az angol anyanyelvi kultúrák iránt. Már a képzés során készítettem feleletválasztós, valamint ’gap-filling’ feladatokat Padlet segítségével a tréner útmutatásai alapján.
Enyedi Emese