Teleki Blanka Gimnázium és Általános Iskola

MAGYAR MUNKAKÖZÖSSÉG

A magyar nyelv és irodalom tantárgy biztos és állandó értékeket és a jelenben alakuló, változó kultúrát közvetít. Tartalommal tölti meg és erősíti a nemzeti nyelvi és kulturális identitást; a minőségi megnyilatkozás iránti igényt, az erkölcsi ítélőképességet és elősegíti a jelen és a jövő egységesülő világában más kultúrák megismerését.

 

A tanításnak hiteles kérdések és válaszok megfogalmazásával kell reagálnia a diákok mindennapi életvilágára.

 

A tantárgy feladata, hogy az iskola mindennapjaiban hatékony és meggyőző legyen egyrészt, mint a tanuláshoz elengedhetetlenül szükséges önkifejezési, szövegértési, gondolkodási képességeket fejlesztő tartalmak és tevékenységek rendszere, másrészt mint az érzelmi élet gazdagítása, a személyiségfejlesztés, az értékátadás meghatározó terepe.

 

A tantárgy céljai és feladatai között – egy olyan világban, ahol a „szót értés” jelentősége ugrásszerűen megnőtt a személyes kapcsolatokban, a munkavállalásban, az érvényesülésben – kiemelten szerepel, hogy az iskola esélyt nyújtson a diákoknak arra, hogy sikeressé váljanak további tanulmányaikban és a munka világában. Célunk továbbá, hogy a diákok a 21. század információs társadalmában is megőrizzék az anyanyelv és a személyes érintkezés, a személyes gondolat semmivel sem pótolható értékét.

 

Kiemelt tantárgypedagógiai feladat általános iskolai tagozaton a középiskolára felkészítés, az egyéni fejlesztés; gimnáziumi tagozaton a közép- és emelt szintű érettségire való felkészítés.

 

A munkaközösséget általános iskolai és középiskolai tanárok alkotják. Szakmai rendezvényeinket mindkét tagozaton megtartjuk, szakmai felelőse van a témáknak.

 

Figyelemmel kísérjük egymás szakmai munkáját, belső továbbképzés keretében megosztjuk szaktárgyi, módszertani felvetéseinket. Szinte valamennyien gyakorlott vizsgáztatók vagyunk, három fő rendszeresen kap megbízást emelt szinten történő vizsgáztatásra. Öt fő rendelkezik pedagógus szakvizsgával, egy fő doktori fokozattal.

 

Valamennyi kolléga a teljesség igényével készül a tanórákra, változatos módszereket alkalmazva.

 

Minden évben van emelt szintű csoportunk, több sikeres eredménnyel is büszkélkedhetünk (magyartanár szak, klasszikafilológus, pszichológus, jogász szakra felvételizettek, OKTV eredmények, versenyeredmények)

 

A jelenleg érvényben levő kétszintű érettségi anyagának megfelelően a helyi tanterveket ennek értelmében dolgoztuk ki

 

Az emelt szintű tanórák célja

  • Felkészít az írásbeli és szóbeli vizsgarészekre; az emelt szintű feladatsor jellemzőinek figyelembevételével, a nyelvi- irodalmi műveltségi feladatsor típusaira készít elő, a szóbeli érettségi témakörök kidolgozásával, próbaérettségivel segíti a vizsgázót.

 

  • Felkészíti a vizsgázót, hogy a témakörhöz tartozó tétel és forrásanyag felhasználásával hogyan fejtheti ki álláspontját, ami önálló problémalátását, kritikai és kreatív gondolkodását mutatja (ezek középszinten is hasznos tudnivalók).

 

  • Továbbá: az emelt szintű vizsga elsősorban a felsőoktatásban továbbtanulni szándékozó vizsgázó képességeit és ismereteit vizsgálja. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a vizsga a jelöltektől a középszintű követelményeket meghaladó bonyolultabb ismeretszerzési eljárásokat, összetettebb rendszerezési, összehasonlítási és elemzési szempontokat várja el, valamint az olvasottság, az irodalmi ismeretek, tények, összefüggések tágabb körét kéri számon. Alapvetően tehát erre készít fel az emelt szintű tanítási óra.

 

  • Emelt szinten az alapóraszámú tanítási órák törzsanyaga feladatlapok, tesztek formájában kerül ismétlésre, az esetleges hiányosságok felmerülése okán felzárkóztatás is beiktatható. Az emelt szint részletes tematikáját a mindenkori szaktanár közli a 11. évfolyam első óráján.

 

  • Aki mégsem választaná az emelt szintű megmérettetést, középszinten jobb eredményt érhet el, ha a tanári irányítás mellett kitartóan és következetesen dolgozik.

 

Az emelt szintű vizsga szerkezete

  • Írásbeli
    • Nyelvi-irodalmi műveltségi feladatsor
    • Szövegalkotási feladatok (adott mű elemzése, reflektálás egy korjelenségre)
  • Szóbeli
    • Egy nyelvi tétel kifejtése
    • Egy irodalmi tétel kifejtése

 

A 2024-2025. tanévben  11. évfolyamon heti 1 órában tartunk irodalomtörténetből emelt szintű felkészítőt, magyar nyelvből szintén heti 1 órában.

 

A 12. évfolyamon heti 2 órában tartunk irodalomtörténetből emelt szintű felkészítőt, magyar nyelvből heti 1 órában.

 

/Akik 12.-ben csatlakoznak a csoporthoz az előző év emelt szintű tananyagából beszámolni kötelesek./

 

Kiknek ajánljuk az emelt szintű képzés választását?

Mindazoknak, akik érdeklődnek a magyar nyelv és irodalom iránt, elmélyültebb tudásanyagra kívánnak szert tenni, szeretnek olvasni, szeretnék megérteni azt, amit olvasnak.

 

Jogi pályára, humánszakokra, pszichológiára, bölcsészkarra készülőknek.

 

Szakmai rendezvények

Minden tanév meghatározó rendezvényei:

  • Teleki Blanka Emléknap
  • A magyar nyelv napja
  • A magyar kultúra napja
  • A költészet napja

 

A délutáni órák, a szakkörök, a versenyelőkészítők a tehetséggondozást célozzák.

 

Versenyek:

  • Helyesírási verseny mindkét tagozaton
  • Szép magyar beszéd verseny mindkét tagozaton
  • Szavalóversenyek
  • Lotz szövegértési és helyesírási verseny mindkét tagozaton
  • Bolyai anyanyelvi verseny mindkét tagozaton
  • Retorikai versenyek gimnáziumi tagozaton

MUNKAKÖZÖSSÉGÜNK TAGJAI

Dr. Árgyelán Dánielné

magyar-ének-zene szakos középiskolai tanár, mesterpedagógus, szaktanácsadó (tantárgygondozó és intézményfejlesztési szakterületek), vezető mentortanár, a magyar munkaközösség-vezetője, felsőfokú végzettségű kulturális menedzser, szakvizsgázott pedagógus
Iskolánk dolgozója: 1994

Dr. Gajda Péter Pál

magyar-latin szakos középiskolai tanár, PhD irodalomtörténész, mesterpedagógus - innovátor, AJTP programfelelős, szakvizsgázott pedagógus
Iskolánk dolgozója: 1988

Feketéné Lengyel Ágnes Dominika

magyar-angol-etika szakos középiskolai tanár, tagintézményigazgató, szakvizsgázott pedagógus
Iskolánk dolgozója: 1995

Ivanics László Máté

magyar-történelem szakos középiskolai tanár, Diákönkormányzatot patronáló tanár
Iskolánk dolgozója: 2015

Kovács Attila István

magyar-történelem -társadalom-és állampolgári ismeretek szakos középiskolai tanár, mesterpedagógus, szakértő, szakvizsgázott pedagógus
Iskolánk dolgozója: 2000

Pauska Péter

magyar - hon-és népismeret szakos középiskolai tanár
Iskolánk dolgozója: 2019

Póti Csilla

magyar-történelem-német szakos középiskolai tanár, mesterpedagógus, szakértő, a német-francia-spanyol-latin munkaközösség vezetője, szakvizsgázott pedagógus
Iskolánk dolgozója: 1999

Réger-Kovács Adrienn

magyar - etika szakos középiskolai tanár
Iskolánk dolgozója: 2020

Somos Ákos

óraadó magyartanár, az iskola színjátszó csoportjának ( TeDi) művészeti vezetője
Iskolánk dolgozója: 2021