Történelem- etika- állampolgári ismeretek munkaközösség
A történelem oktatása az intézményben
A munkaközösségünk célja az érettségire való minél eredményesebb felkészítés mellett az, hogy a diákjaink ne csak megismerjék, hanem értelmezzék is a történelmet és így jobban tudjanak orientálódni a világban. Hiszünk abban, hogy a történelmi és állampolgári műveltség elsajátításával a diákok képesek lesznek a szűkebb és tágabb közösségeiket megérteni, nő a nemzeti identitástudatuk. Kiemelten fontosnak tartjuk a történelmi folyamatok megértését, ez nemcsak megalapozza a történelmi tudat kialakulását, de segít megérteni a tanulóknak abban, hogy belássák: a múlt, jelen, jövő egymással összefügg.
A kreatív, sokoldalú pedagógiai módszerek segítségével a történelmi múlttal való találkozás a tanulók személyes élménye lehet. Fontos szerepet tölt be az oktatásunkban az ok-okozati összefüggések felismerése a kételkedés felkeltése, önálló véleménynyilvánításra való nevelés, problémamegoldás fejlesztése. Ehhez kiváló lehetőséget nyújt az Európai Modell Parlement (angol rövidítéssel MEP), A programsorozatnak az a célja, hogy gyakorlati tevékenység során ismerkedjenek meg a középiskolások az EU és különösen az Európai Parlament működésével. Nemzeti, regionális és nemzetközi üléseiken valóságos parlamenti körülmények között, bizottsági munka során és plenáris ülések keretében dolgoznak fel valóságos és aktuális gazdasági, társadalmi, politikai problémákat, próbálnak az unió szellemiségének megfelelő módon megoldásokat keresni, javaslatokat kidolgozni, sőt ezeket a javaslatokat el is juttatják az Európai Parlamenthez. Mindeközben a véleményalkotás, az érvelés, a vitatkozás, az érdekérvényesítés, a vélemények ütköztetésének és a konfliktusok kezelésének technikáját gyakorolják, gyarapítják társadalmi ismereteiket, fejlesztik nyelvtudásukat, előadókészségüket.
A Kis-Boda Ferenc tanár úr által kiválóan felkészített tanulóknak több alkalommal is lehetősége volt részt venni nem csak a haza, hanem más európai országokban rendezett MEP-üléseken is.
A munkaközösségünk különösen nagy hangsúlyt fektet az érettségire való felkészítésre. Ezt a célt szolgálja a 10. illetve a 11. évfolyamon megrendezett szintvizsga, amely során 12-14 témakörből az érettségi írásbeli és szóbeli menetéhez hasonló, de rövidebb feladatokat kapnak a tanulók. A szintvizsga nemcsak abban segíti a diákokat, hogy megtanuljanak részben önállóan, részben tanári segítséggel nagyobb anyagrészeket átismételni, feldolgozni, hanem az eredményeket sokszor negatívan befolyásló vizsgadrukkot is sikeresebben tudják a valódi érettségi vizsgaszituációban kezelni. Számos kollégánk vesz részt az emelt szintű vizsgáztatásban, tudásukkal és tapasztalatukkal eredményesen tudnak segíteni a vizsgafelkészülésben.
Kollégáink rendszeresen készítik fel a helyi, regionális és országos versenyekre a tanulóinkat, egyéni és csoportos keretek között. Iskolánk diákjai számos kiemelkedő eredményt értek el pl. a Savaria és az OKTV versenyeken is.
A tanórai kereteken kívül múzeumlátogatásokkal, interaktív programokkal, bizonyos időközönként témanappal, filmvetítéssel igyekszünk a tanórákat változatosabbá tenni. Tanáraink többsége magabiztosan használja az IKT eszközöket a tanórán és szívesen alkalmat csoportos munkaformát és projektalapú tananyagfeldolgozást is.
Etika és emberismeret
Az etika és emberismeret tantárgy bemutatja az emberi természetet, megismertet a társas kapcsolatok sajátosságaival. Tudatosítja azokat az értékdilemmákat, amelyek elválaszthatatlanok a tetteiért felelős lény, az ember sorsától. Megismertet a jó és a rossz mibenlétével, a helyes magatartás és a jó döntés vezérelveivel, az erényekkel, a fontosabb etikai álláspontokkal, nézetekkel, értékelvekkel és érvelési módokkal. Kívánatos a helyes erkölcsi érzék kiművelése, a saját és a mások sorsáért viselt felelősség tudatosítása. A tantárgy áttekinti az emberi együttélés alapelveit, a társadalom intézményeit, a politika, a jog és a gazdaság rendszerének működését. Egyszerre szolgálhatja az általános műveltség gyarapítását, a világszemlélet és az erkölcsi értékrend alakulását. Fejleszti az önismeretet, felkészít a kulturált társas kapcsolatokra. Hozzájárul a differenciált emberkép és identitástudat alakulásához. Az idei tanévtől már nincs lehetőség ebből a tantárgyból érettségi vizsgát tenni, de a tanulók személyiségfejlődéséhez, erkölcsi világképének alakulásában nagy segítséget nyújtanak a tanulói aktivitásra, szabad véleménynyilvánításra épülő etika és emberismeret órák.
Állampolgári ismeretek
A 2020-as NAT-tal új tantárgyat vezettek be a középiskolákban, a 12. évfolyamon tanított állampolgári ismereteket, amiből lehetőség van középszintű érettségi vizsgát is letenni. A Az állampolgári ismeretek órák fókuszában a csoportos tanítási forma és az érettségi vizsga előírását követő projektmunka áll. A tantárgy tanulása hozzájárul a tanuló egyéni és családi szocializációjának pozitív alakulásához, az aktív és felelős állampolgári magatartás megalapozásához, a szabadságértékek és a társadalmi normák belsővé válásához, nemzeti azonosságtudat és a hazaszeretet erősödéséhez, a haza iránti kötelezettségek megismeréséhez, a fenntartható fejlődés feltételeinek megértéséhez és a felnőtt szerepekre való eredményes felkészüléséhez.
A fenntarthatóság és a pénzügyi tudatosság szemléletének és gyakorlatának továbbfejlesztése nemcsak a tanuló előzetes tudására épít, hanem a társak értékes gondolatainak megértésére, a vélemények, javaslatok megbeszélésére, megvitatására, tervek közös kidolgozására is lehetőség nyílik: például a család pénzügyi tervezése, a környezettudatos életvitelt befolyásoló tényezők értelmezése, a pénzügyi döntések megfelelő előkészítése, a kockázatvállalás mérlegelése, a tudatos fogyasztóvá válás lehetőségei és a vállalkozások mikro- és makrokörnyezetének vizsgálata
MUNKAKÖZÖSSÉGÜNK TAGJAI
Csordás Katalin
matematika, történelem szakos tanár, osztályfőnök
Iskolánk dolgozója: 2013
Gál Zsolt
földrajz, történelem szakos tanár
Iskolánk dolgozója: 2022
Gőzse Attila
Főigazgató-helyettes
történelem, földrajz szakos középiskolai tanár, szakvizsgázott pedagógus
Iskolánk dolgozója: 2012
Gróf Krisztina
történelem, német nyelv szakos tanár, mesterpedagógus, szakértő, osztályfőnök
Iskolánk dolgozója: 1992
Gyöngyösi Mária
történelem - német szakos középiskolai tanár, a történelem munkaközösség vezetője, szakvizsgázott pedagógus, mentálhigiénés szakember
Iskolánk dolgozója: 2004
Hangyál Dávid
történelem - földrajz szakos tanár
Iskolánk dolgozója: 2024
Ivanics László
magyar -történelem szakos tanár, osztályfőnök, a Diákönkormányzat patronáló tanára
Iskolánk dolgozója:
Kovács Attila
magyar-történelem -társadalom-és állampolgári ismeretek szakos középiskolai tanár, mesterpedagógus, szakértő, szakvizsgázott pedagógus
Iskolánk dolgozója: 2000
Misán Mariann
etika és emberismeret szakos tanár
Iskolánk dolgozója:
Dr. Nemes-Németh Nóra
német - történelem szakos középiskolai tanár, a neveléstudományok doktora, szakvizsgázott pedagógus, osztályfőnök
Iskolánk dolgozója: 2012
Reiner Renáta
ének-etika és emberismeret szakos tanár, az énekkar vezetője
Iskolánk dolgozója: 2017