Teleki Blanka Gimnázium és Általános Iskola

NTP-TFJ-21-0084 „Kutass, mérj, tapasztalj!” – Eszközfejlesztés a Telekis Tehetségekért

Bevezető

A Székesfehérvári Teleki Blanka Gimnázium és Általános Iskola sikeresen pályázott az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő által meghirdetett, „A tehetségsegítés feltételrendszerének javítását célzó hazai programok támogatása” című pályázatán. A támogató döntése alapján 5 700 000 Ft vissza nem térítendő támogatásban részesült.

 

A projekt címe:

„Kutass, mérj, tapasztalj!” – Eszközfejlesztés a Telekis Tehetségekért

 

A projekt időtartama:

2021. július 01 – 2022.június 30/november 30.

A pályázat azonosítószáma:

NTP-TFJ-21-0084

Az elnyert támogatás összege:

5.700.000 Ft

A kedvezményezett neve és elérhetősége: 

Székesfehérvári Tankerületi Központ, Székesfehérvári Teleki Blanka Gimnázium és Általános Iskola, 8000 Székesfehérvár, Budai út 7.

 

A pályázat megvalósításában résztvevő pedagógusok:  

  • Lévayné Egyházi Piroska –matematika-fizika-informatika szakos tanár
  • Kiss Ildikó –biológia-kémia szakos tanár

 

A projekt célja:

Iskolánk kiemelt figyelmet fordít a tehetségígéretek felfedezésére, a tehetséges diákok gondozására. Ennek a munkának a támogatására nyújtottuk be a pályázatot. a matematikai-logikai, a természettudományos és az interperszonális tehetségterületek fejlesztéséhez. A tárgyi feltételek biztosításával hozzájárulunk, hogy tanulóink a tevékenységen alapuló, élményközpontú megismerés, megtapasztalás során kibontakoztassák képességeiket. Az eszközfejlesztéssel lehetőségünk nyílt a tanulói aktivitás minél szélesebb körű kiterjesztésére, a gyakorlatorientált foglalkozások élményszerű, modern eszközökkel történő megvalósítására ezáltal felkelteni érdeklődésüket, inspirációt adva a diákok önálló kutatásaihoz, flow-élmény motiváló megtapasztalásához.

 

A természettudományok népszerűsítése is fontos cél, hisz az érettségi utáni továbbtanulási irányokat már a középiskola korai éveiben kell megalapozni.

 

A projekt során megvalósult szakmai tevékenységek:

Diákjaink szakköri, illetve Tudományos Diákköri foglalkozásokon, témanapok, iskolai programok alkalmával ismerkedtek meg az új eszközökkel. Tanórai keretek között is használták a beszerzésre kerülő eszközöket, valamint versenyre elkészített pályamunka, mérés elvégzésére is használták ezeket.

  • nevelőtestületi értekezleten tájékoztatás az elnyert pályázatról
  • szakmai munkaközösségi megbeszélésen a megvalósítás részleteinek egyeztetése, az eszközök megismerése
  • az eszközök tárolására alkalmas hely biztosítása
  • eszközök használata

 

A projekt során beszerzett tárgyi eszközök:

A pályázati forrásból megvásárolt eszközökkel új utak nyíltak meg a pedagógusok és a diákok előtt a körülöttünk lévő világ megismeréséhez. A játékos felfedezés, a digitalizáció új lehetőségei, a kreatív alkotás közösségi élményei további lehetőséget adtak a „Telekis tehetségek” kibontakoztatásában.

 

Geometriai/kémiai építőjátékok/molekulamodellek segítségével építhetők látványos és stabil szerkezetű térbeli struktúrák. Fejlesztik a fantáziát, a térlátást, a konstruálási kompetenciát, a finommotorikát. Elősegítik a tanulók közötti az együttműködést és a kommunikációt. A kombinatorika, a képzelet, a konstruktivitás és a kompetitivitás jellemzi. Az energiával kapcsolatos készletek (napenergia építőjáték, üzemanyagcellás autó modell, alternatív energiák) segítségével megismerhetik a tiszta energiával működő technológiákat, azok kombinálásával széleskörű kísérletezésre nyílik lehetőség, melyek az okoseszközökkel összekapcsolt adatszerzésre és kiértékelésre is alkalmasak (energia monitoring). A fizikai/kémiai/biológiai mérések (spirométer, hallásvizsgáló, hőkamera, légnyomás, pH, víz összetétel mérése) lehetőséget adnak a természet és benne az ember funkcióinak és azok szimbiózisának közvetlen vizsgálatára. Kifejlesztve a rendezett adatgyűjtés, feldolgozás és kiértékelés képességét, ezáltal fejlődik a diákok IKT kompetenciája, tudatos eszközhasználatuk. Az eszközök használata során az egyéni elképzelések, képességek és a közös munka összehangolása az interperszonális kompetenciák előhívói.

 

A projekt eredményei

A tanulói aktivitást, és a gyakorlatorientált foglalkoztatást támogató tevékenységként délutáni szakkörök, tudományos diákköri foglalkozások, a természeti környezetbe kihelyezett terepgyakorlatok és nyári táborok a STEM-hez és a környezettudatossághoz kapcsolódó szemlélet erősítését szolgálják. A továbbiakban lehetőséget biztosítunk diákjaink számára, hogy egyéni kutatásaik során ezeket az eszközöket használják, majd ezekről a TDK foglalkozásain és egyéb ismeretterjesztő fórumokon beszámoljanak, ezzel is fejlesztve a kommunikációs készségüket.

Székesfehérvár, 2022. november 30.

 

GALÉRIA