Teleki Blanka Gimnázium és Általános Iskola
2019 augusztusában három lelkes pedagógus, Kiss Ildikó biológia-kémia, Szabó Gábor matematika-fizika és Gőzse Attila történelem-földrajz szakos tanár egy foglalkozás sorozat elindítását határozta el, azzal a céllal, hogy érdeklődő, hatévfolyamos képzésben résztvevő gimnazista nyolcadikos diákok természettudományi műveltségét bővítse, és lehetőséget biztosítson a tanórán kívüli, kis csoportos, tehetséggondozó foglalkozásokon való, önállóan elvégezhető kísérletek, vizsgálatok elvégzésére.
A tanórán kívüli műhelymunka megvalósításnak anyagi hátterét a 2019 augusztusában kiírt NTP-KNI-19 azonosítóval rendelkező, „A hazai és határon túli köznevelési intézményekben, iskolai rendszerű szakképzést folytató intézményekben működő komplex tehetséggondozó programok támogatása” céllal kiírt és sikeresen elnyert pályázati támogatás biztosította. A pályázat segítségével 1100000 Ft-nyi összeget fordíthattunk bérjellegű kiadásra, eszközök vásárlására és a szakköri munka lezárásaként szervezett tanulmányi kirándulás megvalósítására.
Az eredeti tervnek megfelelően 2019 szeptemberében tizenhat érdeklődő nyolcadikos diák részvételével indítottuk el a foglalkozásokat, mely kéthetente keddenként két órás elfoglaltságot jelentett a tanulóknak. Így összesen 30 óra élménydús, interaktivitásra, aktív tevékenységre épülő és felfedezésközpontú együttlétre volt lehetőségünk a tanév során. Sajnos a márciusi járványhelyzet közbeszólt, így az utolsó három foglalkozás és a tanulmányi kirándulás szeptemberre csúszott, de a beszámoló végére illesztett tanulói hozzászólásokból is kitűnik, hogy ez nem befolyásolta a program sikerességét.
A program tematikáját a földrajz, fizika, biológia és kémia tantárgyhoz kötődően 5 miniprojektben építettük fel, melyet egy-egy téma köré csoportosulva az említett 4 terület ismeretei, kapcsolódási pontjai töltöttek meg tartalommal. A miniprojektek a levegő, víz, fény, hőmérséklet, földkéreg témáját dolgozták fel egyenként három foglalkozásnyi időtartamban. A levegő témakörében többek között a résztvevők a levegő nyomását, a kilélegzett levegő összetételét bizonyító kísérleteket, hangokkal, zajszint méréssel kapcsolatos vizsgálatokat végezhettek, megmérhették a vitálkapacitásukat, hallhattak időjárás elemzésről, modern meteorológiai előrejelzésekről. A víz témakörében is érdekes jelenségek, fogalmak kerültek elő, pl: hidrosztatikai nyomás, felhajtóerő, úszás és lebegés feltételei, ozmózis, vérnyomás és annak változásai, csapadék típusok. A víz felszínformáló erőit demonstráló terepasztali modellezés különösen tetszett a diákoknak. A fénnyel való ismerkedés során a Nap felépítéséről, működéséről, a napsugárzás hatásairól tanultunk. Az elemlámpás kísérletben megismerkedtünk a felszín felmelegítésének sajátosságaival. A fehér fény felbontása, az emberi szem működésének, a színlátás lényegének megismerése, látásvizsgálat, a levelekben lévő, fotoszintézisben résztvevő színanyagok kinyerése és szétválasztása mind-mind érdekes témát vetett fel. A hőmérséklet témakörében összekapcsoltuk a statisztikával való ismerkedést az időjárás jellegzetességeivel. A rendelkezésre álló múltbeli időjárási paramétereket összegeztük, hasonlítottuk össze, képet kapva az egyes területek változatos időjárási-éghajlati jellemzőiről. Hőmérsékletméréseket végeztünk, annak megfigyelésére, hogyan változik a hőmérséklet tengerszint feletti magasságtól, lombozati borítottságtól, napszaktól függően, összehasonlítottuk a levegő és különböző anyagú felületek hőmérsékeltét. Vizsgáltuk, hogy az élőlények anyagcseréjét, hogyan befolyásolja külső hőmérséklet változása, modelleztük a mi történhet a sejtjeinkkel „hőguta” esetén, vizsgáltuk bőrünk hőreceptorait. A földkéreg építőkövei című miniprojekthez kapcsolódva az ásványok és kőzetek feltérképezése során elsősorban rendszereztük a rendelkezésre álló mintákat, majd a meghatározásra helyeztük a hangsúlyt, kísérletekkel bizonyítva például a mésztartalmat, vagy az adott kőzet keménységét vizsgálva. A föld anyagait megkerestük az élőlényekben is. A mészváz, foszforit, kvarc, mint vázanyagok, az emberi csontok összetételének vizsgálatával a kőzetekhez, ásványokhoz való hasonlóságot, a csirkecomb is boncolásával pedig az emberi test és madár szervezete közötti párhuzamot fedezhették fel a diákok.
A gyerekekkel közösen elvégzett munka elsődleges, örömteli tapasztalata az, hogy a tanulók nagy érdeklődéssel, és aktivitással vetették bele magukat a munkába minden alkalommal. Megerősítették azt az általános érvényű megállapítást, hogy a természettudományos érdeklődés kialakítása, csak a közvetlen tapasztalatszerzés segítségével valósítható meg. A gyerekek munkáján szépen látszott, hogy a természettudományok vizsgálati módszereit szívesen alkalmazzák, azaz megfigyelést végeznek, kísérletet készítenek a jelenség célirányos megfigyelésére, méréseket végeznek a rendelkezésükre álló eszközökkel, magyarázatot keresnek a megfigyelt természeti jelenségre, és ha lehetőség van rá, újabb kísérletet végeznek ellenőrzés végett.
A szakköri munkát lezáró tanulmányi kirándulásra 2020 őszén került sor. A jó hangulatú, Bakonybél közelében található Boroszlán tanösvényen tett túra során megismerkedhettünk az erdő növényzetével, különleges virágos növényeivel, találkoztunk a Bakony felépítő kőzetével, a mészkővel, megfigyelhettük a víz oldó, feszítő munkáját az Odvaskői-barlangban. Megfigyelhettük az időjárás jellegzetességeit, mérhettük a hőmérsékletkülönbséget a tengerszint feletti magasság változásával. A délutáni és esti csillagdai program fantasztikus élményt nyújtott, hiszen egyrészt bepillantást nyerhettünk az űrkutatás mindennapjaiba, másrészt megismerkedhettünk az esti előadáson a csillagképekkel és egyáltalán az univerzum felépítésével. Másnap a kislődi Sobri Jóska Élményparkban tölthettünk el, pár élményben gazdag órát. A kötélpályán való, ügyességet, és erőt próbáló végighaladás, a bobozás, a levegőben való biciklizés, mind-mind maradandó élményt nyújtott tanárnak, diáknak egyaránt.
Összességében úgy látjuk, hogy a szakköri tevékenység elérte a kitűzött célt, és bízunk benne, hogy általa több diákot is megnyerhettünk a természettudományos tevékenységek javára. Végezetül sok szeretettel ajánljuk a résztvevők visszajelzéseit:
„Tanárként mindig jó kicsit más, frissességet hozó élményt adni és abban szervesen részt venni. A pályázati munkaterv megvalósítása szakmai kihívás és egyben jó tapasztalat volt arra, hogy egy értékes, tanórán kívüli program igenis leköti a tanulókat és felkelti, valamint fenntartja érdeklődésüket a természettudományok iránt. Úgy vélem a szakkör tematikája, célja maximálisan hasznos és előremutató; a XXI. században a XXI. századi tanulóra lett kitalálva.”
„Nagyon hálás vagyok, hogy részt vehettem a szakkörön. Tetszettek a különböző témájú, érdekes foglalkozások, amelyek többségén izgalmas kísérleteket is kipróbálhattunk. Elgondolkodtató jelenségekről tanultunk; az adott témákat többféle tudományág szempontjából vizsgálhattuk: például a vízhez kapcsolódó képzések alatt fizikán a hidrosztatikát, kémián a víz jelentőségét, földrajzon pedig a folyómedrek kialakulását ismertük meg közelebbről”
„Rengeteg új ismeretanyagot sajátítottunk el, tanáraink szüntelen kitartással készültek az alkalmakra, amellyel lenyűgöző élményeket adtak nekünk, a résztvevőknek. Végül tanulmányi kirándulással zártuk a foglalkozást, melynek keretei között túráztunk és meglátogattuk a Pannon Csillagdát. Itt sok programon voltunk, csak úgy ittuk a csoportvezetőnk szavait.”
„Szerettem a foglalkozásra járni, mert vonzanak a természettudományok, hiányozni fognak a jó hangulatú délutáni kiscsoportos alkalmak.”
„Nagyon élveztem ezt a program sorozatot. Sok érdekességet tanultam, kísérleteztem. Segített egészebben nézni a világot, a természetet. Leginkább a fizikai része tetszett, de nagyon érdekes volt megmérni a tüdőnk kapacitását is. Az ehhez kapcsolódó kirándulás maradandó élmény volt, lenyűgözött a Bakonybéli csillagdában látottak és hallottak.”
„Nekem nagyon tetszett a tanulmányi kirándulás, jó volt úgy tanulni, hogy élveztem, de mindez egy kikapcsolódás is volt. Szerintem a legjobb program a csillagdában volt, mert érdekelt is a téma, és jófej volt a vezetőnk, érdekeseket mondott. Egy nagyon jó élményben volt részem a kiránduláson, köszönöm, hogy elmehettem”
„Köszönjük szépen, hogy a Tanárnő és a Tanár urak tartottak nekünk szakkört. Nagyon jó volt, sokat lehetett tanulni, érdekesek voltak a kísérletek. A csoportmunkát is élveztük. Nem volt kötelező, de mégis szívesen jártunk, mert érdekes dolgokról hallottunk.”
„Nem vagyok a legjobb tanuló, de szívemben mindig is fontos helyet foglaltak a természettudományok. Mióta az eszemet tudom mindig is érdekelt mi vesz minket körül, mi tart minket a Földön, miért van szükségünk oxigénre. Ezekre a kérdésekre ma már egyértelműnek találom a választ, de a kíváncsiság a tudással együtt nő.”
„Amikor a Tanárnő megemlítette ezt a lehetőséget, egyből csatlakozni szerettem volna. Persze buzdítottuk egymást a barátaimmal, hiszen egy jó közösségben szerettünk volna tanulni. Izgatottsággal vártuk a délutánokat, amikor új érdekességekkel növeltük tudásunk. Nagyon szerettem, mert nem volt kötelező jegyzetelni, önfeledt nevethettünk, kérdezhettünk. A közösség is nagyon jó volt. Nagyon sajnáltam, amikor karanténba kerültünk és megtudtuk, hogy nem mehetünk a tanulmányi kirándulásra. Ki hitte volna ez szeptemberben is ugyan olyan jó, talán még jobb lesz, mint májusban. Nagyon vártuk, hogy elinduljunk Bakonybélbe. Emlékszem aznap reggel nagyon fáztam, de ez nem állított meg minket abban, hogy jó kedvünk legyen, de még abban sem, hogy az úton népdalokat énekeljünk. Estére hiába fáradtunk le a pár kilométeres túrától és a csillagvizsgáló látogatástól, a társas kihagyhatatlan volt. A hotel, ahol megszálltunk, minden diák állmaiba illene, ha tanulmányi kirándulásról beszélünk. Persze másnap is izgalmakkal telt a nap, hiszen a talaj fölött tíz méterrel biciklizni nem olyan, mint a Velencei-tó körül.”
„Nagyon tetszett a szakkör és a kirándulás is. Sok érdekes és hasznos dolgot tanultunk, csak azt remélem lesz még lehetőségem hasonló élményekhez jövőben is.”