8000 Székesfehérvár, Budai út 7. Elérhetőségek Telefon: +36 22 506-162, +36 22 506-472 Fax: 06 22 506-472 @sztelekiblanka
Séta 2005
„A késésért szíves türelmüket és megértésüket kérjük!”
Folyamatos jelenség a magyar vasúton az állandó késés. Nincs olyan napszak, amikor ne mondanák be: „Értesítjük kedves utasainkat és a vonatra várakozókat…” A várakozás időtartama 10-től 30 percig rendszeres, az utasok különösebb reakció nélkül fogadják. Érthetetlen azonban, hogy mit kell megérteni. A bejelentések utolsó mondata rendre a következő: „A késésért szíves türelmüket és megértésüket kérjük!” Jelenleg is vonatpótló autóbuszok közlekednek Veszprém és Szentgál között, ez Fehérváron úgy nyilvánul meg, hogy a 07:56-kor Zalaegerszegtől Budapestig közlekedő Göcsej InterCity 20, majd 30 perccel később indul, mint kellene. Ha valaki lekési a csatlakozását, jegyét nem váltják vissza, mondván: „megoldottuk a vonatpótlást.” Igen, de hogyan? A buszok kényelme nem hasonlítható a tágas vasúti kocsikéhoz. Volt arra is példa, hogy az említett Göcsej IC hagyományos személykocsikkal érkezett Fehérvárra a veszprémi üzemszünet miatt. Érdekes jelenség továbbá, amikor a Szlovéniából érkező Citadella InterCity szlovén utasainak próbálják megmagyarázni, hogy miért kell buszra szállni. Többször az utasok segítenek angolul, vagy németül tájékoztatni a külföldi útitársaikat, mert az adott kalauz nem beszéli ezeket a nyelveket. Ezt kell megérteni?
Lorászkó Balázs 9.A
Lám-lám, van stadion! Van foci is!
Augusztus 20-án a Fehérvár – Budapest Honvéd mérkőzéssel hivatalosan is felavatták a Sóstói – stadiont, ami immár Magyarország egyik legmodernebb futball-komplexuma lett. A magyar futballban – sem a fővárosban, sem vidéken – nem sok olyan csapat van, amely olyan biztos anyagi háttérrel rendelkezik, hogy egy a fehérvárihoz hasonló stadiont építsen. Ezért is nagyon értékes, az hogy Székesfehérvárnak van egy európai mércével mérve is korszerű stadionja, különösen annak a fényében értékes ez, hogy Magyarország pályázik a 2012-es labdarúgó kontinens tornára, és így a Fehérvár FC sportpályája egy eléggé biztos rendező helyszín lehetne.
Az elmúlt években – Fehérvár FC-n kívül – két vidéki klubcsapat kezdett stadion-rekonstrukcióba. A stadionok el is készültek, csak hát a csapat eredményei ezzel párhuzamosan romlottak
A stadion megépültével párhuzamosan remek csapat épült a királyok városában. A Csertői Aurél által gardírozott csapat hazai pályán még veretlen és vezeti a pontvadászatot. A többnyire fiatalokból álló gárda ilyen játékkal, lelkesedéssel és elszántsággal akár a bajnoki címre is pályázhat. Ez a szereplés bizakodásra jogosíthatja fel a fehérvári drukkereket, akikből mostanában egyre többen foglalnak helyet a lelátókon.
Sujtó Attila 9.A
Magyarok a világ minden pontján vannak
A Teleki Blanka Gimnázium néhány diákja nemrég rendkívüli irodalomórán vehetett részt. Vendégünk Ferdinándy György volt, akit Kulcsár Katalin, a Magyar Rádió munkatársa kérdezett.
-1956-ban ment el húszezer egyetemista társával, ez akkor hatalmas érvágás volt Magyarországnak, önök előtt viszont kinyílt a világ. Újra kellett kezdeniük az életet, talán ezért is lett annyi író közöttük.
F.Gy.: Két-három francia könyvet írtam, volt egy fiatal francia feleségem, ő javítgatta át a műveim. Évekig francia írót akartam csinálni magamból, aztán lassan rájöttem, a francia írások mindig felszínesek maradtak. Nem mindegy, hogy az almát a nagyszótárban találja meg valaki, vagy a fa alatt.
- Ön akkor huszonegy évesen nekivágott.
F.Gy.: Az ELTE magyar-francia szakára jártam, amikor jött október 23. A franciáktól kaptam ösztöndíjat, különvonattal mentünk Bécsből. Két napig tartott az út a fűtetlen vonattal, amikor aztán áthaladtunk az ideiglenes Rajna-hídon. Nagyon rossz állapotban voltunk, nem kaptunk se enni,se inni. A strasbourgi hölgyek meghívtak minket levesezni. Nyolcvanan maradtunk itt, mert nem lehetett tudni, hogy Párizsban mi várna ránk. Strasbourgban beszéltek németül, és biztosak lehettünk az egyetemi helyeinkben. Most, hosszas kutatás után, megírtam a nyolcvan fiú történetét. Így indult. Valahogy el kellett kezdeni a kalandot.
- Ehhez a véletlenek is kellettek.
F.Gy.: Igen, sokat számított. Fabarakkokban laktunk, nagyon büszkék voltunk rá. Később az azbeszttől szinte mindenki rákos lett. Nekem nem volt cipőm, mert nagy lábam volt, és nem találtam magamnak. A többiek mind kimentek a városba. Február ötödikén aztán kaptam egy párt. Hétfőnként kaptunk zsebpénzt, de mivel én nem mozdultam ki,kétheti zsebpénzem állt rendelkezésemre. A színházban épp egy Victor Hugo darabot játszottak, amire rögtön vettem két jegyet. Este beültünk a barátommal, mellettünk ült két francia hölgy. Az első francia lány,akit megnéztem, azóta háromszor is a feleségem lett. Ő javította az írásaimat.
- És így nyert két francia díjat.
F.Gy.: Igen,igen. És van három gyermekem. Díjam csak kettő.
- Kint tárt karokkal fogadták önöket.
F.Gy.: A franciák a mai napig minden fiatalnak szívesen segítenek, viszont elvárják, hogy ha hazamennek „képviseljék” őket. Mi viszont nem tudtunk hazajönni. Kiderült, hogy olyan szakokon tanultunk, amivel Franciaországban nem lehetett elhelyezkedni. Nem volt francia érettségink, ami ott nagyon fontos. Szinte csak a fogorvosok találtak helyet maguknak. Én politikát tanultam, írásból pedig nem lehetett megélni. Aztán találtam egy hirdetést: trópusi egyetem diplomás tanárt keres. Megkértem egy spanyol ismerősömet, hogy írja meg a jelentkezésem. Nem kellett megadnom az adataimat, anélkül megírta. Majd levél érkezett Porto Ricoból: két hajójegy és a szerződés. Nem tudtam spanyolul, de nekünk magyaroknak könnyű ez a nyelv, főleg ha az ember tud franciául. A két jegyet átcseréltük négy harmadosztályúra, hogy a gyerekeink is jöhessenek. A szigetvilág embereivel utaztunk, végig énekeltek, jó hangulat volt. Ekkor abbahagytam a francia nyelvű írást. A spanyolhoz kellett volna egy spanyol nő, de ezt három gyerekkel nem tartottam helyesnek. Azóta magyarul írok, és vannak fordítóim.
- Egy darabig nem volt regény, amit Magyarországon is kiadtak.
F.Gy.: Harminc évig úgy írtam a szövegeimet, hogy nem volt remény arra, hogy itt is megjelenik. A nyugati magyar irodalom működött, kint meg is jelentek az írásaim, de úgy éreztem,ez jelentéktelen. Akkor igazi,ha Budapesten is megjelenik.
- Ez volt az álmuk?
F.Gy.: Igen. Menekültek, idegen feleség, témáról témára építettem az „életművemet”. Aztán az „Élet és irodalomban” megjelenhetett az írásom. Emigránsként nem értettem, hogy sikerült berakni az újságba. De kaptam rá választ: Senki se tudja, ki vagy. Nyolcvannyolc február 18-án aztán megjelent itthon az első könyvem, Szerecsenségem története címmel.
- Onnantól kezdve rendszeresen húsznál több könyve is megjelent. Délelőtt élte a magyar életét, délután pedig kiállt a szerecsen diákjai elé.
F.Gy.: Délelőtt csak dolgoztam. Írtam vagy olvastam. Délután jött az egyetemi élet, utána a diákokkal voltam, majd jöttek az esti kurzusok. A diákjaim nagyszülei még rabszolgák voltak, gyakorlatilag európai civilizációt tanítottam nekik. Nekem mindig tele voltak az osztályaim, sokan irigyeltek is miatta. A tanítványaimat tiszteltem, önbizalmat ébresztettem bennük, meg kellett magyaráznom nekik, hogy van történelmük.
- Nagy fordulat volt, amikor hazajött. Mint egy argentin vízinövény: kétfelé ágaznak a gyökerei. Hogyan támad ebből az irodalom?
F.Gy.: Nagyon nehezen dolgozom. Orbán Ottó barátom mondta a közelmúltban: Azóta jól megtanultál magyarul, már nincs rám szükséged. Különböző nyelveken jutnak eszembe a szavak, más nyelvűek az emlékeim. Nem lehet állandóan magyarra fordítani. Az életet úgy kell élni, ahogy kapjuk.
Sipos Viktória 10.A
A lát(ogat)hatatlan szülőház
Általános iskolás élményem volt az Egri csillagok. Amely nem csoda, hogy Magyarország Nagy Könyve lett. Ebből a könyvből az ember meríthet akaraterőt. A hősök, akik életük árán megvédték az egri várat, ők lehetnének a példaképeink. Ez ihlette Gárdonyi Gézát arra, hogy megírja könyvét. Gárdonyiról rögtön ez a könyv jut eszünkbe – ez az irodalmi élmény – mégis talán kevesen tudják, hogy Gárdonyi Géza Agárd szülötte. Sajnálattal látom, hogy a szülőháza – amire eddig oly büszke voltam agárdi lévén – hogyan lesz az enyészeté. A falakat penész eszi, és a kiállítás darabjait kiköltöztették az épületből! Sír a szívem, hogy Gárdonyi Géza szülőházát ilyen állapotban kell látnom. Szerencsére alakult egy társaság és az egri Önkormányzat is összefogott e felbecsülhetetlen érték megmentéséért!
Peszeki Eszter 10.C
Hagyományaink Őrzése
Minden ember számára kellően fontosnak, kell, hogy legyenek hagyományaink őrzése, de sajnos egyre több helyen elfeledkeznek róla. Szerencsére a mi falunkban már 4 éve újra megrendezték a szüreti felvonulást, és azóta évről-évre elkápráztatják vele a falu lakosságát.
Ezzel a hagyománnyal a szőlő beérését a szüretet ünnepeljük. Igaz, hogy ma már nagyon kevés ember foglalkozik szőlőtermesztéssel.
Az idei felvonulás szeptember 17-én volt. A felvonulást lovassági ügyességi verseny előzte meg, ahol megfigyelhettük az emberek és az állatok tökéletes összhangját.
Nyitó programként úrhidai óvodásaink léptek fel bájos műsorukkal. A szüreti felvonulás végigment a falu sok utcáján, lovasok, hintók, lovas kocsik, és népviseltbe öltözött polgáraink kápráztatták el a nézőközönséget. A felvonulást igazi bográcsos lakoma követte, majd az estét a szüreti bállal zártuk.
Horváth Ramóna 10.D
Aki több, mint én
Ha egy emberről nem tudok semmit, még a nevét se, csak annyit árul el magáról, hogy ki a példaképe már félig ismerem.
Megdöbbentő az a tény, hogy a legtöbbünk előtt nincs olyan erkölcsi értékekkel bíró ember, akire csodálattal felnézhetnénk, akire hasonlítani szeretnénk. A mai fiatalok már nem verselők, komponálók, tudósok erényeit tartják követendő példának, inkább a felismerhetetlenségig agyonplasztikázott popdívák, sorozatsztárok, vagy jobb esetben (?) zenekarok képmásait tűzdelik szobájuk falára. Vajon tényleg e „sztárok” belső értékei vonzzák a velem egykorúakat? Vagy netán a tökéletesre retusált, hibátlan alakjuk? Szeretünk álmodozni, hisz semmi nem jó úgy, ahogy van, ám nem teszünk érte semmit, hogy más legyen… Csak az Én létezik, nem nézünk körül, nem látjuk meg, nem ismerjük fel másokban a Jót. Begubózva távol tartjuk magunktól az érdeklődőket, így még saját javainkkal sem vagyunk tisztában. Így, elveszve a sűrű, szürke, egyhangú tömegben, mi sem válhatunk példaképpé! Valóban érdemes így élni? Mennyivel jobb érzés, ha valaki nem átnéz rajtad, hanem felnéz rád! Ha a te példádra elkövet valami jót, igazat vagy szépet már mind a ketten értékesebb emberek vagytok!
Ki lehet példakép? Aki több, mint én. Rideg, értékektől fosztott, felgyorsult világunkban pedig szükségünk lenne arra, hogy igenis tudjunk visszanyúlni az ősökhöz, a gyökerekhez! Soha ne felejtsük el és büszkén vállaljuk, hogy honnan jöttünk! Vegyük észre, hogy – és nem kell messzire menni -, a közvetlen környezetünkben élők (szülők, nagyszülők) is leraktak valamit az asztalra, és nem akármit! Őket kövessük!
Az én elsődleges, és legnagyobbra tartott példaképem az édesanyám. Olyan megértő, szeretetet, vidámságot sugárzó, jó tanácsadó akarok lenni, mint Ő. Remélem, jó úton haladok!
Toldi Hajnalka 10.D
Ördögi kör a közlekedésben
Városunk kétség kívül elég forgalmas és zsúfolt. Sokszor olaj tűzre az, hogy nem tartjuk be (vagy nem is akarjuk betartani) a KRESZ-t. Így kialakulnak azok az ellentétek, amivel egy gyalogos, autós vagy éppen kerékpáros nap, mint nap találkozik a fehérvári közlekedésben.
Rengetegszer előfordul az, hogy a gyalogos kellemetlen helyzetbe hozza az autóst, a kerékpáros a gyalogost vagy fordítva. Tesszük ezt néha önhibánkon kívül, vagy figyelmetlenség miatt vagy csupán azért, mert rossz napunk van. Ezeknek a végeredménye jobb esetben kiabálás, mutogatás és dudálás, rosszabb esetben pedig – ne adj’ isten – baleset. Ezek nagy része (ha nem is az összes) elkerülhető lenne egy kis odafigyeléssel és – mint már említettem – a szabályok betartásával.
Ebben a közlekedési ördögi körben a gyalogos talán a legvédtelenebb és sokszor a legszabálytalanabb is. Nemegyszer előfordul az, hogy a szülő maga után ráncigálva a gyereket átrohan az úttesten ott ahol, elvileg nem is lehetne. Ezzel nem csak saját, hanem a gyermeke életét is kockáztatja.
Persze van az érmének másik oldala is, amikor az autós nem figyel „gyengébb” társaira. Vannak autósok, akik annak ellenére csont nélkül áthajtanak a piroson, hogy a fékre tennék a lábukat. Ezzel ismét kialakult egy újabb életveszélyes szituáció.
A felsorolásban nem említettem még a kerékpárosokat, akiké talán a legbonyolultabb helyzet, mivel ők a gyalogosok és az autósok közös „ellensége” és veszélyforrása egyben. Míg mondjuk egy gyalogos, vagy autós gond nélkül eljuthat a céljához járdán ill. autóúton, addig a biciklivel közlekedőknek sokszor épp az említett helyeken kell tekerniük. Ez újabb konfliktusokat szül, különösen annak a fényében, hogy azon kevés a kerékpárúton, ami Fehérváron van, sokszor gyalogosok lófrálnak, és ha a kerékpáros szól a problémája miatt, a gyalogos érzi magát sértve.
Levonva tehát a következtetést: a szabályok betartásával, egy kis figyelmességgel, udvariassággal és nagyobb türelemmel, ha az ördögi kört angyalivá nem is tehetjük, de mindenképpen megkönnyítetjük egymás biztonságos közlekedését.
Sujtó Attila 9.A
Dezső már tudja a megoldást…
„A blogger, vagyis internetes naplóíró hetek óta csak neten érintkezett ismerőseivel, s már hiányzott neki a friss levegő, a személyes kapcsolat, de nem akart elszakadni jól megszokott napi kedvteléseitől: az internettől, a chattől, a zeneletöltéstől és a tévézéstől. Dezső ezért bezárta magát egy kalitkába és várt […] Dezső magánakciója pár napig tartott, s már meg is kapta amit akart. […] Jókedvűen sétálhat végig a budapesti Bajcsy- Zsilinszky úton vagy a Belváros más részein, miközben videotelefonál barátaival, zenét tölt le villámgyorsan, vagy megnézi a Híradót, aztán e-mailben beszámol a legfrissebb hírekről ismerőseinek.[…] Kell ennél több?”
A „világ” még közelebb jött, elég ha alig 20-30 cm-re kinyújtjuk a kezünket, és máris ott van előttünk az ország túlsó végében élő rokonunk, amerikai barátunk esetleg akár az Antarktisz látképe. Persze ehhez szükségünk van egy apró kis eszközre, ami úgy tűnik nélkülözhetetlen kelléke lett az életünknek. Elvégre senki nem bírja ki hogy ne láthassa barátait, és ne beszélhessen velük. De úgy tűnik hogy lassan nem csak a papír, toll és bélyeg triumvirátusának ideje áldozott le, lassan mintha a vonat- és buszjegyek is kezdenének kimenni a divatból. Egyszerűbb egy kisebb vagyont befektetni, hogy a maga 1,3 megapixeles „realitásában” csodálhassuk környezetünket. Dezső már csak tudja… De nem lehetséges, hogy szebb kép tárul elénk, ha egyszer az utcán sétálva nem a telefonunk kijelzőjére szegezzük a szemünket, hanem felemelt fejjel előre nézünk?
Németh Ágnes 10.C
Forradalmi gondolatok
Március 15.,augusztus 20.,október 23.:a magyarok szentháromsága,a magyarság második trikolórja:március 15. a fehér,augusztus 20. a zöld,október 23. pedig a piros színt jelképezi.1848. március 15-én vér nélkül, ,,fehéren’’ sikerült a forradalmi célok többségét elérni(bár később sajnos sok vér hullott);1956. október 23-án azonban már a Rádió ostromakor hunytak el emberek,és később se csökkent e szám;augusztus 20-a pedig a harc nélküli reményt jelképezi a ,,két nagy’’ között.
Igen, 1956. október 23-án, vasárnap 49 éve, Magyarországon forradalom tört ki. Ám ezt nemcsak huszon-, hanem tizenéves fiatalok, sőt, gyerekek is kirobbantották. Életüket se féltve harcoltak a gonoszság, a rabság ellen, a szabadságért és egyéb alapvető emberi jogokért.
Valóban:nekik harcolniuk kellett ezekért az alapvető dolgokért,talán ezért is becsülték meg jobban,mint mi .Ez a nap jó alkalom lehet arra,hogy átvizsgáljuk lelkünket:vajon mi mennyire becsüljük ezen értékeket?Mennyire vesszük természetesnek,nekünk automatikusan járóknak őket?Mit csinálnánk,ha elvesztenénk,esetleg(legrosszabb esetben akár fegyverrel is)meg kéne védenünk őket?
Tisztítsuk meg tehát szívünket, lelkünket, hogy méltóképpen ünnepelhessünk a 49.,jövőre pedig az 50. évfordulón is,és később se kelljen fehér ruhánkat és gyémántjainkat elhajítanunk az ürességbe!
Külvári Norbert 10.D
Könyvtár Világnapja telekis módra
Azért nem kell egyből valami gasztronómiai ínyencségre gondolnunk, hiszen a Teleki Blanka Gimnázium és Általános Iskola egy újabb megmozdulása áll a háttérben.
Zseli Klára tanárnő és az osztálykönyvtárosok már hetekkel a nagy esemény (október 24.) előtt el kezdték szervezni a programot, hogy minden a legnagyobb rendben történjen. Nem is került nagy „homokszem a gépezetbe”, egy kis technikai allűrtől eltekintve a Könyvtár Világnapját méltó módon sikerült megünnepelniük a telekiseknek.
A program a Nagy Könyv játékra épült, és hétfő reggel 8:45-kor a becsöngetéssel kezdődött, amikor a hangoson keresztül elhangoztak a tanárok által felolvasott könyvrészletek. A feladat az volt, hogy fel kellett ismerni a tanár(nő)t és a könyvet, amiből a részlet elhangzott. Ezt követte a könyvtári kérdőív, amit az osztálykönyvtárosok ismertettek az osztályokkal. Ezeket a feladatokat nyolcig le is kellett adniuk a diákoknak, majd ezt követően kiosztották a Nagy Könyv teszteket, amit 14:30-ig kellett leadniuk. Ráadásul megindult a Nagy Könyvutalvány keresés is, amelyben 15 db borítékot kellett a diákoknak megtalálniuk, és ha tudták a benne rejlő könyv íróját, akkor megnyerték a vele járó könyvutalványt is.
Volt két előre meghirdetett feladat is, amelyre az osztályoknak külön kellett készülniük. A Harry Potter első kötetére alapozva kellett az indulóknak egy feldíszített seprűvel és egy Bölcsek Kövével készülniük, ráadásul a kőhöz külön történetet is ki kellett találniuk.
Zseli Klára tanárnő kezdeményezésére megindult a Nagy Könyvgyűjtés, aminek a keretein belül az iskola diáksága egy vajdasági iskolának, a Padéban található Szervó Mihály Általános Iskola könyvtárának hozta be megunt vagy nemes célra fordítandó könyveit.
Asztalos Barbara 11.C
Októberi évfordulók 1.
2.: 57 éve e napon gyilkolta meg Mohandász Karamcsand Gandhit egy iszlám fanatikus. M.K. Gandhit kortársai a ,,Mahátma’’ (,,Nagy Lélek’’) címmel tisztelték meg. Ő teremtette meg békés úton a brit uralomtól független Indiát, ami a mai Indiát és Bangladest foglalta magába 1971-ig. Életéről Richard Attenborough készített filmet Gandhi címmel.
3.: 48 éve e napon hunyt el Szabó Lőrinc költő, író, műfordító. Református lelkészcsaládból származott, de apja mozdonyvezető volt. Sok gyerekverset írt, ugyanakkor jelentősek sokféle nyelvből fordított munkái is.
4.: 1126-ban ekkor hunyt el Assisi Szent Ferenc szerzetes, rendalapító, aki beszélt az állatokkal. A szegények életét élte, ahogy a ferencesek is ezt teszik. Életét Franco Zeffirelli Napfivér, Holdnővér című filmje dolgozza föl.
4.: 80 éves lett Kállai Ferenc Kossuth-díjas színész, Érdemes Művész. Sok filmben szerepelt, ám leghíresebb szerepe talán Pelikán József gátőré A tanúban.
5.: 79 éve e napon hunyt el Jászai Mari színésznő, Blaha Lujza kortársa és barátnője. Budapesten, a Nagykörúton mindkettőjükről neveztek el teret. Jászai Mari nevét egy díj is viseli.
5.: 52. születésnapját ünnepelte Gallai Péter billentyűs, énekes. Több együttesben is játszott (pl. Piramis, Bikini), jelenleg a FaVágókban muzsikál.
6.: 156 éve ekkor végezték ki a pesti Újépületben gróf Batthyány Lajos miniszterelnököt, valamint Aradon a 13 vértanú tábornokot.
7.: 1849-ben ekkor hunyt el Edgar Allan Poe amerikai író,költő. Leghíresebb verse A holló. Ő írta az első krimit Gyilkosság a Morgue utcában címmel.
10.:156 éve elhunyt Frederyk Chopin lengyel zeneszerző, zongoraművész, a lengyel népi zene nagy ápolója.
10.: 1811-ben megszületett Liszt Ferenc zeneszerző, zongoraművész, Frederyk Chopin barátja. Bár anyanyelve nem magyar volt, szívvel-lélekkel magyarnak vallotta magát.
11.: 47 éve e napon hívta össze XXIII. János pápa az I. vatikáni zsinatot.
12.: 513 éve ekkor érte el Kolombusz Kristóf az Antillák partjait 2 hónap 9 napi hajózás után. A hagyomány ezt az időpontot tartja Amerika fölfedezésének, egy fölfogás szerint a középkor végének vagy a ,,Paradicsom’’ meghódításának, ahogy Ridley Scott filmjének címében is szerepel.
Külvári Norbert 10.D
Tanár diák ellentét avagy miben hasonlítanak a tanárok a diákokhoz
Tapasztalatom szerint a diákoktól tanulnak a tanárok, a diákok pedig a tanárok tapasztalataiból. Ők mindig arra hivatkoznak, hogy sok mindenen keresztül mentek, sok mindent megéltek és hallgassunk az idősebbekre. Mivel még tinédzserek vagyunk úgy gondoljuk minden felnőtt arra hivatkozik „Bezzeg az én időmben” ámbár igazuk lehet, de önfejűségünkből szeretjük saját tetteinkből, tapasztalatainkból levonni jót és rosszat. Mivel egy tanár se lesz már fiatalabb sokszor jót tesz a lelküknek, felfrissítik, felelevenítik fiatalkori kitöréseinket, ezért veszik fel sokszor a mi megújult szókincsünket, szokásainkat és önfejűségünket is. Ebből kifolyólag sokszor alakul ki tanár-diák barátság, de ehhez sok idő és megértés kell mind a két oldalról.
Rácz Zsuzsanna 10.D
Akárcsak egy újra tölthető elem, amely már igencsak akadozva jásza le kedvenc zenénket a discmanben, úgy fogy el energiánk is a sulis hétköznapok közepette.
Tanulás, délutáni órák, vállalt programok, és a kolesz. Szívja az energiát, egy-egy sikerélmény adhat ugyan némi feltöltõdést, lendületet, de bizony ez hamar el is fogy. Sok terved van, szeretnél ezt is, azt is csinálni, de feleszmélsz,hogy az idõ véges és bizony még a kötelezõ dolgaiddal sem végeztél.
A hétvégék elmennek, talán a szünetek, amik kezünkbe nyújtanak egy kis idõt: pihenésre, családi programokra, s olyan tevékenységek elvégzésére, amelyekre a pörgő hétköznapokban az ,,időosztogató úrfi" nem éppen bõkezűen jár. Az elemet töltője segítségével feltöltöttük árammal. Talán mi diákok is ekként szívtunk magunkba az energiát, hogy a könetkezõ szünetig bírjuk, és arra aléljunk fel,hogy hipp-hopp itt a téli szünet, s megint találkozunk az ,,időosztogató úrfival", a közben eltelt hetekben pedig talán egész jól sikerült az iskolában...
Faragó Anett 10.D
Bolyongás, megalakulás, hazautazás
Ez jellemezte a „szIDes” diákok őszi szünetének kezdetét. Ugyanis a székesfehérvári Ifjúsági és Diáktanács fogta a kis csomagját, valamint az alapszabályát, és a világtól elzártan (Horány térségében) egy idilli környezetben tartotta 2napos egymás megismerésére szolgáló összejövetelét. Ezen találkozó egyben jó alkalmat nyújtott az egyesület megalakulására, az elnökség megválasztására és a távlati tervek lefektetésére is. A lelkes kis csapat (bár sajnálatos módon nem sikerült mindenkinek résztvennie a „táborban”) örömmel látott neki a munkának, bár az utazás (vonat, metró, busz, komp) eléggé leszívta az energiák nagy részét.
A szervezetről tudni kell, hogy a székesfehérvári és Fejér megyei közép- valamint főiskolás diákokat tömöríti, célja pedig a diákjogok közvetítése és különböző városi programok létrehozása. Ezáltal egységbe kívánja fogni a diákság különböző rétegeit, és színesíteni szeretné a sokszor szürke fehérvári mindennapokat. Elsődleges célkitűzései a tavasszal rendezendő Diáknapok munkálatainak támogatása, viszont az idei évben próbálkozásit kimeríti az árvák javára egy Jótékonysági bál lebonyolítása.
Remélhetőleg az ötletes elképzelések valóra válnak, a lelkesedés pedig nem csökken, bár jókedvben nincs hiány, de az esetleges támogatatlanság és visszautasítás sokszori hátráltató szerepe ezen esetben is rányomhatja a bélyegét az igényes munka folytatására.
Szerencsés Rita 11.C
A gyerekek és szüleik viszonya
Manapság a felnőtteknek kevés idejük van gyermekeikre, mert napi 8-12 órát dolgoznak és nincsenek otthon.
Az iskolába menet adnak gyermekeiknek pénzt, de ez nem ér fel a gondoskodással és törődéssel. Ezek a gyerekek nap, mint nap csellengnek az utcákon, rossz bandákba keverednek. Ezek a bandák, akár törvénytelen dolgokba is belekeverhetik őket.
Nem csinálnak leckét, leromlik a tanulmányi eredményük, saját maguk alatt vágják a fát. Sajnos hiába próbálják szüleik figyelmét felhívni kisebb-nagyobb csínytevésekkel, szüleik akkor sem figyelnek fel rájuk. A legfőbb probléma nem ott van, hogy a szülő dolgozik, hanem ott, hogy munka után, vagy amikor épp szabadnaposak, akkor sem szentelnek gyermekeikre egy percet sem. Pedig minden gyerek számára fontos a szülői szeretet, törődés és gondviselés, de mindezt nem lehet azzal elintézni, hogy pénzt adunk neki. Egy gyereknek jól esik az, ha hazamegy a szülő, érdeklődik mi volt az iskolában, megdicséri, ha jó jegyet kap. Ha problémái vannak, amibe beavatja a szülőt, jó tanácsot ad neki a szülő. Nem utolsó sorban megnézni, hogy mi a lecke, megcsinálta-e, ha megakad, segítséget nyújt neki.
Horváth Ramóna 10.D
Segítsetek!
Iskolánkban a Telekis Napok keretein belül immáron másodszor került megrendezésre a Mindentudás Gimnáziuma. A program keretein belül előadásokat, beszélgetéseket hallgathattak meg az érdeklődők. Vendégünk többek között Zsabka Attila volt, a székesfehérvári Kríziskezelő Központ vezetője, aki a hajléktalanok életéről, és a központ feladatairól mesélt.
A hajléktalanoknak most a hideg beköszöntével leginkább meleg takarókra, télikabátra, téli cipőre és élelmiszeradományra (ételkonzerv, zacskós leves, teafű) van szükségük. – mondta Zsabka Attila. A Kríziskezelő Központ megpróbál segíteni civilek bevonásával is: létezik egy éjszakai teajárat nevű program, valamint az utcán élők szendvicset kaphatnak vacsorára. A rászorultak természetesen megszállhatnak a hajléktalanszállón, éjszakára, vagy akár huzamosabb időre is. A beszélgetés ráébresztett sokunkat arra, hogy ne menjünk el közömbösen ezen emberek mellett: azzal is segíthetünk, ha felhívjuk a központot (ezt megtehetjük az 503-433-as telefonszámon) amennyiben egy fázó, beteg, gondokkal küszködő fedél nélkülivel találkozunk.
Sipos Viktória 10.A
Olasz művésztehetség a Telekiben
A 2005/2006-os tanévben iskolánk közössége egy Olaszországból érkezett cserediákkal gyarapodott. Tudomást szereztünk róla, hogy Marianna Fina érdeklődik a művészetek iránt, és mint az kiderült a rajzaiból, igen tehetséges. Habár Mary a magyart még csak töri, már úgy tervezi, hogy februárban középszinten beszéli nyelvünket.
Mióta vagy Magyarországon és hogy érzed magad az iskolánkban?
Két és fél hónapja vagyok a Teleki tanulója, és nagyon tetszik itt, mert a tantárgyakat (nyelveket) megválaszthatom.
Hallottuk, hogy nagyon szépen rajzolsz. Mikor kezdted és vannak-e terveid a jövőben a művészettel kapcsolatban?
11 éves koromban készültek az első munkáim. Szeretnék továbbra is foglalkozni a rajzzal, problémát csak az jelent, hogy sajnos ebből a mai világban nehezen lehet megélni.
Iskolánkban ki segít neked az alkotóvágyad ápolásában?
Szabó Andrea tanárnőtől kapok segítséget. Otthon nálunk a középiskolai rajztanárom segített, sokat dolgoztam vele együtt.
Milyennek találod az itteni műveket?
Az egyik oka az volt, hogy idejöttem, hogy megismerhessem a magyar alkotásokat, mert azt halottam, Magyarország titka a művészetben rejlik.
A családod mennyiben támogat tehetséged kibontakozásában?
A szüleim azt szerették volna, ha hobbiként fogom csak fel az alkotást, s nálunk egyébként is sok a művészlélek.
Mennyire tudtál beilleszkedni az osztályodba és az iskolába?
Az elején zavarban voltam egy kicsit, de utána könnyen vettem az akadályokat, hiszen mindenki segített és kedvesen fogadott.
Farkas Viktória, Saxinger Bianka 10.D
A siker forgandó
A február 28-i Oscar-díjak átadása előtt kiosztották az Aranymálna díjakat is, amelyekkel a legrosszabb filmeket jutalmazták. Megdöbbenéssel hallottam, hogy a 2002-ben legjobb női főszereplőnek választott Halle Berry (aki a „Szörnyek keringőjé”-ben nyújtott alakításáért vihette haza az aranyszobrocskát) idén nemhogy jelölést nem kapott az Oscarra, de megkapta a legrosszabb női főszereplőnek járó díjat a „Macskanő”-ért. Ezen is látszik, hogy nem csak a színészen múlik az alakítása, hanem sok más tényezőn is: a szerep milyenségén, a rendezőn, a környezeten és egyáltalán azon, hogy milyen stábbal dolgozik együtt. Amikor egy színész elnyeri az Oscar-díjat, azzal az egész filmet minősíti. Ugyanakkor a színészi teljesítmény felett sem hunyhatunk szemet, nem egy színész került már hullámvölgybe pályafutása során, s azok közül, akik Aranymálna díjat kaptak, sokan összeszedték magukat, és ezt követően sokkal jobb alakításokat nyújtottak, mint előtte bármikor.
Asztalos Barbara11.C
Olcsó árak
Nemrég egy tök új termékcsaládot vettem észre.
Valaki feltalálta az olcsó árakat! És nem csak hogy feltalálta őket de láthatólag igen keményen próbálja rásózni őket másokra. Minden második hírújságban szerepelnek, a legkülönbözőbb üzletek kínálatában! Sajnos szerény értelmi képességeimmel nem látom tisztán, hogy egészen pontosan mik is azok az olcsó árak, és mire is jók, de a problémát megoldandó megértem szüleim, hogy a legközelebbi bevásárlás során vegyenek egy kartonnal belőlük. Naná, hogy nem találtak sehol egy stóccal se! Persze ilyen nagy hírverés mellett nem is csoda. Nyilván már rég elkapkodták mindet.
Madarász Viktor 11.B
„ Az összecsapott jegyzetnél csak egy rosszabb van – a szofisztikált! „
VERSENYBEN ÉS NYOMOROGVA
Válasz Szolga Réka: Ki így, ki úgy csábítja a gyerekeket c. írására
(Fejér Megyei Hírlap 2005. febr.25.)
Egy elitgimnázium tagja vagyok. Olyan iskoláé, mely hosszú, fáradságos minőségi munka alapján vívta ki magának ezt az elnevezést. Nem a véletlen műve, hogy évtizedek óta előkelő helyet foglal el az országos listákon ( csak a legutóbbi helyezést hadd említsem: országos 10. hely a középiskolák között az ún. hozzáadott értékkel számolva 2005-ös adat.)
Abba az iskolába járok ,amely a cikk írója szerint elcsábítja az általános iskoláktól az okos gyermekeket s amely előiskolát létesített annak érdekében, hogy a mindenkori tanulólétszámot biztosítsa magának.
A Teleki Blanka Gimnázium tanulója vagyok.
Szeretnék néhány tényt a cikkíró figyelmébe ajánlani: ( melyről saját maga is tudomást szerezhetett volna, ha megkeresi iskolánkat) Tehát:
- A Teleki Blanka Gimnázium összlétszáma mára meghaladja a 600 főt. Az épület nem alkalmas ennyi tanuló oktatására, a helyszűke számos méltatlan helyzetet teremt, mellyel mindannyian szembesülünk naponta ( pincéből kialakított tantermek, szűk folyosók, áldatlan állapotú mosdók…) Az Önkormányzat évek óta tud a problémánkról, mégsem kereste a megoldást. Mi is keményen küzdünk, ahogyan a cikkíró fogalmaz: a fennmaradásért, csak ez másfajta küzdelem. Olyan intézményé, amely százszor bebizonyította már létjogosultságát, mégis levegőért kapkod. Miközben a szomszédságában általános iskolát készülnek bezárni… Akkora épületet, amely bőségesen megoldaná a helyhiányt.A fúzió egy kényszerhelyzetben született kényszermegoldás. Nem a Teleki kereste magának, sőt: szüksége sem lenne ún. előiskolára hiszen szerencsére még mindig ötszörös a túljelentkezés a felvételi vizsgákra.
- A versenyhelyzet nem jelent szükségszerűen hátrányt, lehetne akár pozitív hatással is a minőségi munkára, jelenthetne nagyobb nívót az oktatásban. Egyszerűen képzelem el: az az iskola maradna fenn, amelyik eredményeivel bizonyítani tud. A csökkenő gyermeklétszám előbb-utóbb eljuttatja oda a város vezetését, hogy döntenie kell: melyik iskolát szüntesse meg. Nagyon rossz ízű üzenet úgy beállítani a dolgokat, hogy ettől egyes iskolák nemtelen eszközök árán próbálnak megmenekülni.
- Végül: E sorok írójaként gyakorlom az újságírást. Részese vagyok egy jó kezdeményezésnek, iskolánk a Séta-program indulása óta aktív közreműködője annak. Csak rajtam múlik, hogy soha ne essek abba a hibába, melyet Szolga Réka elkövetett: a másik fél megkérdezése nélkül írt le tényeket!