8000 Székesfehérvár, Budai út 7. Elérhetőségek Telefon: +36 22 506-162, +36 22 506-472 Fax: 06 22 506-472 @sztelekiblanka
Séta 2010
Interjú Selymes Erikkel, a Fejér megyei Vöröskereszt Főigazgató Urával és Dr. Fábián Károllyal, a Fejér megyei Vöröskereszt Elnökével
Ugyebár ti is a Teleki Blanka Gimnázium tanulói voltatok. Meséljetek egy kicsit, milyen volt a ti időtökben telekisnek lenni, illetve mit nyújtott a későbbiekben számotokra ez az intézmény?
Dr. Fábián K.: A mi időnkben Telekisnek lenni nagy büszkeség volt, tekintettel arra, hogy a Teleki abban az időben, és most is, az ország legjobb 5 iskolájának a rangsorában szerepelt. Biztos lehettél benne, hogy egyetemi felvételi esetén a továbbtanulók 90 százalékát felvették ebből az intézményből.
Napjainkban számos programok várnak a diákokra, többek között a Telekis napok, ami a királyválasztást és a végzős osztályok közötti játékos versengést jelenti, a Szivaravató, azaz a leendő telekis tanulók „hivatalos beavatása”, a kisgyóni kirándulások stb…
Selymes Erik: Mi a postbeat tagjai voltunk, a Telekibe 1978-1982 között jártunk. Szinte kötelező volt KISZ tagnak lenni, iskola után KISZ gyűlésre járni, nyaranta pedig építőtáborokban „dolgozni”. A Szivaravatás ősi rítusán természetesen nekünk is át kellett esnünk, minket, angol tagozatosokat a közvetlenül felettünk járó évfolyam diákjai avattak fel, így Orbán Viktor Miniszterelnök Úr is, aki próbatételként neonlámpára való ugatást rótt ki a számunkra. Ezen felül, az osztálykirándulások élménye felejthetetlen…
Dr. Fábián K.: A Telekiben mindig híres volt a diákélet tűzoltóversenyeken, sportversenyeken, tanulmányi versenyeken vettünk részt. Szinte minden pénteken buli volt valamelyik osztálytársunknál, időnként szerdán is. Szombaton még jártunk iskolába. De este már szintén a bulié volt a főszerep. Együtt jártunk kerékpározni stb. Nagyon fontos volt számunkra az iskolarádió, ennek egyik szerkesztője voltam. Majd negyedikben az iskolarádió vezetője lettem.
Ebben az időszakban bizonyos zenék, hírek közlése is forradalminak számított Itt említem meg, hogy nem csak buliztunk, hanem a tanulmányainkban is élen jártunk. A Telekis diákok az ország legjobb 10 diákjai között szerepeltek matematikától a biológián keresztül az angol és orosz nyelvig. A fizika és biológiai szakkörökön mindig ott voltam.
Megemlítenék néhány gondolatot a Vöröskereszttel kapcsolatban? Van esetleg valamilyen tervetek a jövőre nézve, ami a nebulókat is érinti? Ha igen, kifejtenétek kicsit bővebben?
Selymes Erik: Diákéveink alatt az iskolai Vöröskereszt Szervezetet Zsóka néni, (Kiss Lászlóné – a szerk.) a biológiai tanárunk vezette. Elsősorban az orvosnak készülő diákok voltak a tagjai. Ma a Vöröskereszt országszerte több mint 150 bázisiskolával büszkélkedhet, ahol a tanárok és diákok jelentős része tagja a Magyar Vöröskeresztnek és tevékenyen részt vesznek annak a képzési programjaiban, s szakmai versenyeiben. Természetesen szeretnénk, ha a Teleki Gimnázium is mielőbb bázisiskolává válna, mi ehhez minden támogatásunkat felajánljuk.
Köztudott, hogy nehéz idők elé néz a mostani generáció, mind a tovább tanulást, mind a munkát, elhelyezkedést illetőleg. Mit tanácsolnátok a fiataloknak, különösen azoknak, akik az orvosi pályát választják?
Dr. Fábián K.: Csatlakozva Selymes Erikhez, nagyon szeretnénk, ha a Teleki Székesfehérváron kiemelt helyet kapna a bázisiskolák között, hiszen a hagyományok, a mi akkori munkánk is erre kötelez. Abban az időben többet foglalkoztunk az emberekkel, bár akkor a pártállam minden közös megmozdulást szoros ellenőrzés alatt tartott, és mindig valamilyen politikai felhangot adott neki. Ti már nem ebben a korban éltek, bár titeket is a gazdasági élet keményen felügyel. Állandó megmérettetésben vagytok, szinte minden nap, százalékokban mérik a teljesítményeiteket. Talán mi könnyebb helyzetben voltuk, mi csak tanultunk magunknak és az országnak, és nem voltunk állandó versenyhelyzetben. Persze ha kellett, megmérettettünk az országos versenyeken.
Fábián Anita Alexandra 11.C
From Diversity to Co-operation
Előző héten a Teleki Blanka Gimnázium egy nemzetközi cserének adott otthont. Hollandiából érkeztek diákok, hogy megismerkedjenek a magyar kultúrával, és a telekis diákok családjánál helyezkedtek el. Én is a fogadó diákok között voltam. Csereprogramra való jelentkezést először félvállról kezeltem. Arra gondoltam, hogy milyen jó lesz Hollandiába kiutazni, de elfeledkeztem róla, hogy milyen nehézségekkel fog járni egy holland diákot angolul egy hétig „szórakoztatni”. A csere előtt már az interneten felvettem vele a kapcsolatot, és szerencsére hasonló érdeklődésű volt, mint én (zene, film, és persze, a koncertek és a fesztiválok). Vasárnapi megérkezésnél már rögtön volt közös témák.
Első nap az igazgató üdvözölte a diákokat, és bemutatta az iskolánkat. Utána ismerkedő játékokkal próbáltuk megtanulni egymás nevét (kisebb nagyobb nehézségekkel). Délután Székesfehérvárt kellett bemutatnunk, és ehhez egy feladatlapot kitöltenünk. „Természetesen” a városnézést sikeresen lerövidítettük, és egy kis helyi kocsma kultúrára tanítottuk a hollandokat. Ez alkalmat adott kötetlen beszélgetésekre, és egymást közelebbről való megismerésére. A napközbeni program célja az volt, hogy Magyarország nevezetességeit megismerjék. Esztergom, Visegrád, Tihany, Balaton és Budapest: e helyszínek szerepeltek a listán, de az egy hét semmire nem elég, ha valaki behatóbban szeretne megismerni egy országot. A családoknál való elhelyezés jó lehetőség volt a hollandok számára, hogy magyar életvitelt és gasztronómiát megismerjék (hurka, kolbász, pörkölt, gulyás és miegymás J).
Pénteken tartottuk a búcsú partit a fehérvári fiúkollégiumban, utána pedig a városban szórakoztunk. Szombati családi napon mindenki más programot szervezett, de estére megint összegyűltünk egy „italra”. A vasárnapi reggeli távozásuk nem volt még nehéz, mivel tudtuk, hogy még találkozunk Hollandiában.
A hét minden képzeltemet felül múlta: gyakorolhattam az angol nyelvet, új barátokra tettem szert (nem csak hollandokra), és felhőtlenül jól éreztem magam. Megvalósult a projekt lényege: From Diversity to Co-operation (Különbségektől az együttműködésig).
Nagy János Máté 11.C
A környezettudatosság: elmélet és gyakorlat
Elméletben minden egyszerű. Halljuk a tévéből, olvassuk az újságból és az iskolában is rengeteg időt fordítanak arra a tanárok, hogy tanuljunk róla. A nyelvórákon külön foglalkozunk a „környezetvédelem” témával és rájövünk, hogy igen: nem csoda kéne ahhoz, hogy megmentsük Földünket, hanem esetleg csak annyi, hogy a kólásdobozt lehetőleg ne a papírgyűjtőbe dobjuk.
Ha valaki nem abban nőtt fel és nem azt látja a szüleitől és a környezetétől, hogy márpedig szelektíven gyűjtjük a szemetet és lekapcsolod a villanyt, édes fiam, ha kijössz a szobából, nehéz megszokni. De nem lehetetlen. Ha mindenki csak egy kicsit odafigyelne ezekre a dolgokra a mindennapokban rengeteget tehetnénk a globális felmelegedés és egyéb dolgok ellen. Riogatás-e mindez vagy valóság? Sokan úgy gondolják, hogy nem egy porszem fogja felépíteni az egész homokvárat. De ne feledjük el, hogyha az az egy elindul megy vele a többi is…
Szokó Zsófi 10.A
Adventi koszorú
Milyen gyorsan szalad az idő! Tegnap még csak szeptember elseje volt, ma már november vége van, advent.
Ennek alkalmából kaptam egy adventi koszorút a barátnőmtől, Orsitól. Nagyon szép, és elgondolkoztam azon, hogy mi is ez valójában, mért szoktunk adventkor koszorút venni vagy készíteni. Természetesen az internetre mentem keresgélni, pedig a polcunkon van a nyolc kötetes „Új magyar lexikon” sorozat (kb. kétszer idősebb nálam). A neten elég sok cikket találtam ebben a témakörben. Számomra a legérdekesebb az adventi koszorú története volt.
A koszorú ősi jelkép, eredete a kör. A kör misztikus jelenség: szimbolizálja a végtelenséget, az örök körforgást. Nincs eleje, nincs vége. Két részre osztja a világot: belül- és kívül lévőkre. A varázskör megvéd a gonosz démonoktól, boszorkányoktól és az ártó szellemektől (bár „A kör” című horrorfilmben ez nem éppen így volt).
A koszorú nem csak bűvös erejű, hanem díszítő szerepű is lehet. Szent Iván éjszakáján virágkoszorúkkal díszítenek, és ezzel ünneplik a világosságot, a hosszú napokat.
Télen koszorúkkal próbálták elűzni a sötétséget: zöld fenyőágakból, fűzfavesszőkből fonták és piros, arany szalagokkal díszítették. Minden színnek meg volt a maga jelentése: a zöld a termés színe, a piros az életet, az arany a fényt jelképezte.
Aztán 1838-ban egy protestáns lelkész, Johann Heinrich Wichern új értelmet adott az ősi formának – elkészült az első „adventi koszorú”. Ekkortól már karöltve haladt a hagyomány és az üzlet. A szokás előbb protestáns, majd katolikus körökben is elterjedt, 24 gyertya helyett csak 4 maradt – vagy annyi sem – és ma már teljesen általánossá vált.
Milyen a mi adventi koszorúnk? Nincs benne semmi arany, piros vagy zöld. Lila gyertyák és apró díszek emlékeztetnek a hagyományra. Ráadásul négyzet alakú…
Pásztor Dóra 10.A
Advent
December közeledtével minden városba megérkezik a karácsonyi hangulat, előkerülnek a díszek és már minden lakó várja a szent ünnep eljövetelét. Székesfehérváron ezekben a hetekben a Városház téren várják programok az arra járókat. A gyönyörűen feldíszített, hatalmas karácsonyfa mellett egy színpad van felállítva, ahol zenés műsorok, színjátékok szórakoztatják a városlakókat. Az egymás mellett felállított faházakból a kürtöskalács és forralt bor illata még inkább megadja az ünnepi hangulatot. Ezek mellett sok kézműves ajándéktárgyat is vásárolhatunk, melyek mind sajátkészítésűek és ajándéknak is remek ötlet. Itt a gyerekek is ügyeskedhetnek és csinálhatják maguk a díszeket. A programok száma minden évben csak nő és egyre több lehetőségünk van a szórakozásra a téli estéken.
Traumberger Zsófia 10.A
Adventi hangulatban
Elérkezett a várva-várt adventi időszak; újra itt vannak a kürtőskalácsok, a csecsebecsés vásár, a gyertyagyújtás és persze a bensőséges hangulat a belvárosban. Nem is annyira kicsiny családunk hosszas vívódás után úgy döntött, idén ellátogatunk a Városház térre, hogy együtt ünnepeljünk a többi fehérvárival. Nem is kell részleteznem, hogy négy gyerekkel elindulni nem egy egyszerű művelet, lényeg az, hogy a műsor elejére odaértünk a fa mellett felállított színpadhoz. Csakhogy valaki nem akarhatta, hogy így alakuljon az este, ugyanis a délután megkezdődött hóesés (ami amúgy csodaszép volt) kezdett elviselhetetlenné válni a hidegben ácsorogva, valamint nem sok szerencsés lát át az esernyők fölött. Mit lehet ilyenkor tenni? Lemondóan elismerni, hogy a néha igen bizonytalan gyermekkórus előadását nem muszáj látni, és elindulni a bódék között, hátha valami érdekeset látunk. A püspöki palota udvarán helyet kapó vásár volt idén is a leghangulatosabb: mosolygós arcok, a megszokott jászol és a kézzel készített portékák utánozhatatlan légkört nyújtanak ( nem úgy, mit a Twilight-os párnákat árusító házikók - de ez csak egy példa, senkit nem akarok megsérteni). Szentimentalitás ide vagy oda, mégis jobban érzi magát az ember, ha egy kellemesen melegre fűtött könyvesboltban nézelődik. Telnek a percek, mindenki belefeledkezik egy-egy érdekesebb könyvbe, mígnem észreveszi, hogy a szülők eltűntek. Meglepő fordulat; de ekkor már tudhattam volna, mi fog történni. Drága szüleink, akik a mi győzködésünkre voltak csak hajlandóak befáradni a városba, összefutottak egy régi ismerőssel. Szerintem minden diáktársam tudja, mi lett a történet vége: egy órányi őrületesen unalmas várakozás után végül nekünk kellett könyörögni, hogy menjünk már végre haza!
Nagy Virág Eszter 10.A
Ambíciók és megvalósítások
Ahány ember, annyi szokás – tartja a mondás. Ám így is szólhatna: ahány ember – annyi elképzelés.
Az, hogy ki mivel szeretne a jövőben foglalkozni, személyenként eltérő. Az alapvető különbség a hozzáállásból fakad. Van, aki már fiatalkorától kezdve eltökélten küzd céljaiért, és pontos képpel bír arról, hol is lesz a helye a nagyvilágban. Ám a sok ambíció mellett ugyanúgy fellelhető az egyszerű nemtörődömség. Ki melyiket választja, szíve joga.
Célokkal bírni mindenesetre nagyszerű dolog. Kitűzni magunk elé egyet, óriási motivációt nyújt elérésükhöz. Nagyságuk azonban távoli végletek között mozog. Kezdetben érdemes apróbbakat valóra váltani, s csak azt követően próbálkozni a komolyabbakkal.
Mindenkinek vannak dédelgetett álmai. Megvalósítani azokat korántsem egyszerű, s esetenként igazán emberpróbáló feladat. Nélkülözhetetlen a reális gondolkodás, és a valós helyzetek felmérése, s ezek függvényében érdemes álmodozni.
Ahhoz, hogy sikeresek legyünk, először elég csak egy kis dologban újdonságot, egyediséget nyújtani, s azt követően egyre nagyobbakat alkotni. Kis lépésekkel egyszer csak eljutunk az út végére, s ott remélhetőleg úgy érezzük majd, megérte küzdenünk.
Majláth Rita Anna 10.A
Az elvarázsolt világ
Cirkusz vagy színház? Kérdezhetnénk magunktól a Cirque du Soleil előadását szemlélve. Elképesztő mutatványok, lélegzetelállító attrakciók, és önfeledt szórakozás várja a nézőket. A Kanadából származó társulat nevének jelentése: A Nap Cirkusza.
Jelentősége, amelyben különbözik az átlag cirkuszoktól, pedig az, hogy magas színvonalával egyértelműen felülemelkedik az általunk megszokott, igénytelen szórakoztatóipar tagjain. Óriási meglepetés éri azokat, akik a jegyvásárlás során csupán az elcsépelt, egyszerű cirkuszi produkcióra számítanak, ugyanis a Cirque du Soleil egy valóban színvonalas és igényes kikapcsolódást nyújt az érdeklődők számára.
Kategóriájában egyedülálló, mert műsoraiban nincsenek állatszámok, inkább a mozgásművészettel kívánja elkápráztatni nézőit, ezért van szüksége tehetséges és jól képzett akrobatákra, akik kiváló alapul szolgálnak egy igényes cirkuszi produkció megvalósításához. Az 1984-ben, Guy Laliberté és Daniel Gauthier által alapított társulat zenéje is egyedi, hiszen René Dupéré és Benoít Jutras komponálják a dallamokat, kifejezetten a cirkusz számára, amelyek mindegyike teljes mértékben alkalmazkodik az adott előadás hangulatához, stílusához. A műsort nézve egy mesevilágbe csöppenünk, ahol úgy érezzük mi is a varázslatos világ tagjai vagyunk, ez a fantasztikus hangulatnak, a fényeknek, a zenének és a jelmezeknek köszönhető. A pontos szervezés, a hozzáértés és a tehetséges társulattagok együttes munkájával született meg világ egyik legjobb cirkusza.
A méltán világhírnévnek örvendő cirkusz idén újra ellátogat hazánkba. A Saltimbanco című előadásukra a Papp László Budapest Sportarénában, december 8. és 12. között kerül sor. Tehát ha kulturális kikapcsolódásra vágynak, örömmel ajánlom Önöknek a Cirque du Soleil előadását!
Poprády Hanna 10.A
Az iszapkatasztrófa egy diáklány szemével
Kedves olvasók!
Merem állítani, hogy a nemrégiben bekövetkezett vörös iszap katasztrófára egy világ figyelt fel. Rövid időn belül újságírók, riporterek, TV stábok jelentek meg Devecser és Kolontár községében. Adományok, segélyek érkeztek a településekre, és az önkéntesek sem tétováztak sokáig. Egyik nap nővérem azzal a hírrel jött haza az iskolából, hogy ő is segíteni szeretne a katasztrófa sújtotta területeken. Bevallom nagyon felkeltette az érdeklődésemet, hogy hogyan jutott erre az elhatározásra, ezért most leírom az ő szemszögéből a történteket.
Bemutatkoznál az olvasóknak?
Nagy Zsófia vagyok a Vasvári Pál Gimnázium 11. osztályos tanulója.
Ki volt az ötletszerző?
Iskolánkban a felsőbb évesek kérésére az igazgatóság megszervezte az önkéntes diákok Devecserre való eljutását.
Mikor volt ez pontosan?
Október 15.-én, pénteken reggel indultunk Székesfehérvárról és a késő délutáni órákban érkeztünk vissza. Huszonhatan utaztunk egy felajánlott külön busszal a helyszínre.
Védő felszerelést biztosítottak a helyszínen?
Igen, maszkot kaptunk, viszont kesztyűt, és gumicsizmát vinnünk kellett, mivel ezekből már kevés volt.
Miben tudtatok segíteni?
A fiúk és a 18 év feletti lányok kimehettek terepre, vagyis az iszappal elárasztott területekre. A 18 év alatti lányok, köztük én is a Devecseri plébánián a raktárban segédkezhettek: élelmiszercsomagok összeállításában, segélyek szortírozásában, rakódásában.
Mivel te igazán nem mehettél ki a katasztrófa által sújtott területre, így nem is kerültél közvetlen kapcsolatba az iszappal?
Ezt nem egészen így fogalmaznám meg, mivel én a plébánián segédkeztem és ez jelenleg a Caritas egyik központja, valamint az önkéntesek pihenőhelye. A kint dolgozók folyamatosan behordják az iszapot ruhájukon, csizmájukon, ezért itt is minden csupa vörös volt.
Nem féltél, hogy az ottani levegő káros lehet az egészségedre?
Ebbe nem gondoltam igazán bele, csak a tenni akarás motivált.
Miért gondoltad, hogy neked is ott a helyed? És mi volt az első gondolatod, mikor megtudtad, hogy te is segíthetsz?
Az osztályomból az elsők közt jelentkeztem mikor megtudtam, a hírt, hogy önkéntesek csoportja mehet segíteni az Devecserre. Igazából csak egy dolog motivált, amit leginkább egy Tompa Mihály idézettel tudnék megfogalmazni. „Bármerre visz az élet, csak egy álmod legyen, segíteni mindig mindenütt a többi emberen.”
Miként élted meg az ott látottakat?
Borzongva láttam, hogy ez a vörös anyag milyen pusztításokra képes. Olyan érzésem volt, mintha egy katasztrófafilmben személyesen vettem volna részt.
Köszönöm a beszélgetést!
Nagy Orsolya 10. A
Bogotából Fülére
A hagyományokhoz híven, idén is megrendezésre került december 3-5 között az AFS Mikulás-parti, melynek idén Székesfehérvár adott otthont. Az ország különböző középiskoláiban tanuló külföldi diákok nagy csapatát (74 főt) a székesfehérvári középiskolások látták vendégül.
Az AFS (Andrew File System) egy önkéntes alapon működő szervezet, mely interkulturális tanulásra kínál lehetőséget. Lehetővé teszi az emberek számára, hogy olyan felelősségteljes tagjai legyenek e sokszínű világnak, akik a békéért és megértésért dolgoznak. Az AFS hisz minden ember értékében és méltóságában, függetlenül annak nemzetiségétől és kultúrájától. Főbb célja, hogy a diákok világot lássanak, új nyelveket tanuljanak és megismerjék más országok kultúráit.
Az én családom is vendégül látott egy külföldi diákot. Ő Columbiából érkezett hazánkba. Felipe, aki 18 éves, Columbia fővárosából; Bogotából jött Budapestre tanulni. Péntek este érkezett Fehérvárra a csapatuk. Gyors bemutatkozás után indultunk is tovább Fülére. Az este folyamán internet segítségével bemutatta hazáját fogadott diákom, miközben gyakoroltam egy kicsit a spanyol nyelvet. A szombat délelőtt családi körben telt, majd délután városnézés kezdődött az összes AFS-es diák számára. A város nevezetességeivel megismerkedhettek, majd a Nemes Nagy Ágnes leánykollégiumban szendvicsekkel, süteményekkel várták az igen csak átfagyott embereket. Itt a különböző városokból érkezők, előadták saját kis produkciójukat, majd a Mikulás meglepte őket ajándékokkal. Ezután kezdetét vette a buli, ahol mindenki jókedvűen táncolt. Módunk volt a világ több távoli országából érkezett diákkal anyanyelvükön vagy más közös nyelven ismerkedni. Számomra nagy élmény volt thaiföldiekkel, argentinokkal és japánokkal beszélgetni, közös tanult nyelvünkön.
Esténk ekkor még nem ért véget, mivel hivatalosak voltunk egy szülinapi partira, így egy ismert szórakozóhelyen tovább folytatódott az ünneplés. Vasárnap kipihentük a szombati nap fáradalmait, majd minden Székesfehérvárra érkező diák hazautazott.
Idegen nyelvek gyakorlása szempontjából nagyon hasznosan telt a hétvége, hiszen eddigi spanyol tanulmányaimat fel tudtam használni. Gondolom, sok emberben felmerül a kérdés, Dél-Amerikából, miért pont hazánkba jött tanulni Felipe. Elmondása szerint azért, mert szülőhazájából nézve érdekesnek találta Közép-Európát. Ezen kívül, nagyon tetszik neki országunk, és kedvesnek találja az embereket is.
Ez a hétvége nem csak nyelvgyakorlás szempontjából volt jó, hanem a világ távoli tájairól új barátokat szerezhettünk. J
Nagy Orsolya 10.A
Bolti olvasókör
Valamilyen módon mindenki megpróbál egészségesen élni. Ennek egyik lépcsője a táplálkozás. Az ételek köztudottan rengeteg tartósítószert és egyéb káros anyagokat tartalmaznak. Ezért én mindig elolvasom, hogy egy adott termék milyen anyagokból áll.
De vajon egy átlag ember mennyit ért ezekből? Hányan tudják a fruktóz természetes előfordulását, a pektin egészségügyi hatásait. Egy tizedikes, szerves kémiát tanuló diák talán. Ezeket is – mint mindent, ha nem gyakoroljuk – könnyen el lehet felejteni és huszonöt éves korára már senki sem emlékszik ezekre, az akkor olyan jelentéktelennek tűnő dolgokra.
És milyen megbízhatók ezek a feliratok? Száz gramm termék néha százhúsz gramm anyagot tartalmaz. Legalábbis a címke szerint.
És egyáltalán, valaki megvesz-e egy egészségesebb, de jóval drágább terméket? A gazdagabbak talán, de az átlag csak legyint, és azt gondolja, hogy ennyi nem fog megártani. És lehet, hogy igaza van. A média mostanában sokat foglalkozik azzal, hogy mi egészséges és mi nem, de gyakran hallani egymástól gyökeresen eltérő véleményeket. Sokszor nem tudjuk eldönteni, kinek higgyünk.
Talán jobb is, ha nem foglalkozunk ezzel annyit, hiszen úgy sem tudjuk kikerülni az adalékanyagokat. Lehet, hogy jobbat teszünk magunknak azzal, hogy abban az időben, amíg ezeknek a hátterét tanulmányozzuk, elmegyünk például sportolni. De amit mi, egyszerű emberek megtehetünk, azt meg is kéne tennünk magunkért és az egészségünkért, tehát érdemes elolvasni az élelmiszercímkéken lévő, néha értelmetlen feliratokat.
Szabó Márton 10.A
El Classico
Múlt hétfőn rendezték meg a világ legnagyobb presztizsű focimeccsét, a Barcelona-Real Madrid rangadót.
Már a mérkőzés előtt hetekkel elkezdődtek a találgatások: ki lesz a meccs hőse, Ronaldo vagy Messi, ki a felkészültebb edző, Mourinho vagy Guardiola? Az érdeklődés óriási volt, előzetes közvélemény-kutatások szerint többen voltak kíváncsiak erre a találkozóra, mint a legutóbbi BL-döntőre. Még az egyik egyiptomi kikötőben is óriáskivetítőn közvetítették az el Classicót.
De erre a forgatókönyvre azért senki sem számított. Mindenki ismeri a Barca lehengerlő, gyors passzos játékát, de ha valamelyik csapat van ilyen jó formában, akkor az a Mourinhóval addig még veretlen Real. Xavi gólja egy kijózanító pofonként hatott. De ezután sem tudta átvenni az irányítást a királyi gárda. Pedro gólja után a labdabirtoklás 75-25 (!) volt a katalánok javára. Ez nem csoda, hogy felőrölte a madridiak idegeit. Több játékosnál is elszakadt a cérna. A csúnya belépőkön kívül Ronaldo a barcelonai edzőt, Guardiolát is ellökte. Ám ekkor még így sem volt vészesen sok a szabálytalanságok száma.
Nem úgy a másokdik félidőben Villa két gólja után. Négy-nullhoz nem szoktak hozzá Ramosék. Már ha nekik van nulla. Messi lekönyöklése (Richardo Carvalho) és érthetetlen, veszélyes becsúszások jellemezték az egyébként sem túl színes madridi focit. Az addig is várható kiállítás végül Jefren kegyelemdöfése utánra maradt. Sergio Ramos osztott ki sérülésveszélyes belépőt az argentin labdazsonglőrnek, Messinek, majd az azt követő dulakodásban válogatottbeli csapattársát, Puyolt lökte fel.
Összességében a Real Madrid abszolút nem nyújtotta a szimpatikus vesztes benyomását, de szerencsére a Barcelona játékosai élvezetessé tették a 161. el Classicót, amely öt-nullás katalán sikerrel zárult.
Szabó Márton 10.A
Éljünk a valóságban
A mai technikailag modern világban már alig fordítunk figyelmet a közvetlen kapcsolatokra, csak ha nagyon muszáj. Mi tinédzserek egy szempillantás alatt elintézzük az ismerkedést az interneten keresztül, nem foglalkozva azzal hogy még soha életünkben nem találkoztunk személyesen azzal az emberrel, akinek nap mint nap akár legféltettebb titkainkról számolunk be. Nem gondolkodunk csak cselekszünk, eszünkbe sem jut hogy beszélgetőpartnerünk nem a királyfi fehér lovon, vagy a toronyablakból kikukucskáló gyönyörű királylány. Sajnos túl naivak tudunk lenni. Ártatlanul bedőlünk egy ócska trükknek, és teljesen őszintén kitárulkozunk, mert egy idő után megbízunk ezekben a fiktív személyekben. Majd mikor rájövünk, hogy az egész csak egy képzeleteinkkel teleszőtt mese, már túl késő. Szóval én azt mondom ideje felébrednünk! Töltsünk kevesebb időt az álomvilágban, és tartsuk nyitva a szemünket!
Bartha Eszter 10.A
A környezettudatosság: elmélet és gyakorlat
A minap a buszmegállóban állva arra lettünk figyelmesek, hogy a várakozó emberek unalmukban elszívott cigarettacsikkjeiket a földre szórják, ahelyett, hogy elmennének a legközelebbi kukáig. Ugyanez a helyzet a földön landoló egyéb szemetekkel is.
A legszomorúbb az egészben az, hogy a városban élők ma már természetesnek veszik az efféle környezetszennyezést. Nagyon hatékony módszernek tartjuk a Németországban már jól bevált szabályozást, miszerint büntetik a nyilvános helyen szemetelőket. Véleményünk szerint sokan azért nem hajlandóak környezetük védelmére, mert úgy gondolják, hogy ezt gyakorlatban sokkal nehezebb megvalósítani, mint elméletben, pedig kis odafigyeléssel könnyedén óvhatnánk környezetünket. A leghatékonyabb formája a szelektív hulladékgyűjtés lenne. Ehhez viszont az emberek összefogására lenne szükség. Igaz, hogy a természetvédők nagyon sokat tesznek környezetünkért, azonban sajnos sok ember tudomást sem vesz a környezet megóvásának fontosságáról.
Mindent összevetve mindenkinek el kellene gondolkodnia azon, hogy mennyire fontos számára a környezet, és mit tenne meg érte.
Bokodi Adrienn, Farkas Réka, Pálmai Fruzsina 10.A
Garantált jókedv és felszabadultság
Interjú egy ifjú táncoktatóval
- Mikor alakult ki a tánc iránti érdeklődésed, és mi fogott meg ezzel a műfajjal kapcsolatban?
- Az első tánctanárom a Nagypapám volt, akivel a kiskonyhában roptuk rendszeresen a saját kis stílusunkban a rádióból kiszivárgó muzsikákra. A tévét nézve pedig rendszeresen magukkal ragadtak a hip-hop videoklipek.
- Milyen edzéseken kezdted pályafutásod?
- Nagy örömömre a 90–es években hazánkban is teret nyert ez a táncirányzat, ekkor kezdtem el egy tánciskola keretein belül elsajátítani a hip-hop-ot.
- Miként törtél előre a táncos karrieredben?
- Hét év után új kihívásokra és tudásra vágyva elhagytam a tánciskolát. Ekkor ismerkedtem meg Szabó Krisztinával (PROK Produkció), aki háttértáncosokat keresett a Hooligans együttes mögé (2001). Egy teljes nyarat végigturnéztunk a srácokkal, többek között roadshow-kon, koncerteken és a Budapest Parádén szerepeltünk velük.
- Részt vettél-e különböző versenyeken, megmérettetéseken?
- 2002-ben a Cola Beach House-on megrendezésre kerülő Coca-Cola - Bacardi Összeolvadás éjszakája táncos promóció egyik koreográfusa és táncosa lettem. Emellett szerepeltem több divatbemutatón is. Részt vettem a Viva Televízió Táncreakció2 műsorában (2005), ahol a döntőig jutottam.
- Jelenleg milyen szerepet tölt be az életedben a tánc?
- 2008-ban megalapítottam a saját tánciskolámat, ahol jelenleg is tanítok. Hetente kétszer tartok edzéseket, ahova a jövő ifjú táncosai kortól és korábbi tánctapasztalatoktól függetlenül csatlakozhatnak.
- Hogyan képzeled a jövődet e téren?
- A tánciskola iránt nagy reményeket táplálok. Az álomkép egy olyan intézmény lenne, amelyben az utcáról betévedő idegen stílusok széles választékából választhatna, kezdve a balettól egészen a néptáncig.
- Mit javasolsz az ifjú táncospalántáknak?
- Úgy vélem, mint az élet sok más területén, a táncban is kiemelkedően fontos az önbizalom. Ha nem hiszed el, hogy képes vagy elsajátítani a koreográfiát, és már az első óra után kilátástalannak látod a helyzetet, nem leszel képes sikereket elérni. Ha viszont lelkesen jársz be minden órára, és ott szorgalmasan gyakorlod a mozdulatokat, bármit elérhetsz, a határ pedig a csillagos ég!
Interjúalany: Alföldi Adrienn, Me Against The Music tánciskola
Majláth Rita 10.A
Gondolkodj globálisan – cselekedj lokálisan
Sokszor elhangzó mondat, ha a környezettudatosságról van szó. De mit is jelent valójában? Szépen cseng, de hogyan is értelmezzük ezt 21. századi, computerizált világban élő fiatalként?
Hasonló a helyzet a matematikai példákhoz. A tanár beszél róla, elmagyarázza, mintha a világ legegyszerűbb dolga lenne – ám amikor a megoldásra kerül a sor, beletörik a fejszénk.
Globálisan gondolkodni nem más, mint az egész Földet befolyásoló következményeket és körülményeket számításba venni.
Lokálisan cselekedni pedig a saját mikrokörnyezetünkben véghezvinni azt, ami tömeges összefogással megváltoztat mindent.
Vagyis sok kicsi sokra megy. A változás mindig „legalulról” indul: ha mindenki csak egy apróságot tesz a környezetért, azzal hatalmas szívességet tesz a bolygónak.
A villanyt lekapcsolni vagy a szemetet a megfelelő kukába dobni csak egy mozdulat, de hatalmas jelentőséggel bír.
Nagy Virág Eszter 10.A
Gyűjtsünk szelektíven hulladékot!
Hazánkban, napjainkban a következő hulladékok gyűjtése történik szelektíven: műanyag, papír, üveg, szárazelem és fém, ám sajnos erre sem mindenhol van lehetőség. A szelektív gyűjtés falvakban és családi házas övezetben még nem elérhető, csak a nagyobb lakótelepeken, lakóparkokban és áruházláncoknál valósul meg. Az azonban szomorú tény, hogy a lakosság még így sem mindig él vele.
Pedig, ha tudnák, hogy ezzel károsíthatják a természetet, illetve talajvízbe jutva károsíthatják egészségünket (pl. gyógyszer - vagy fénycsőhulladék, fáradt olaj…), ráadásul van jó néhány olyan hulladék, amelyet újrahasznosítanak (pl. papírhulladék, pet palack, fahulladék).
Azonban szomszédos országainkban ez már sokkal fejlettebb szinten történik. Példaként említem, hogy Nyugat-Európa egyes területein elterjedt, hogy az újonnan épített házakat italos kartondobozokból készült téglákból építik, mivel a préselt italos kartonokból készült falazóelemek sokkal olcsóbbak a téglánál. Egy másik példa, hogy Brazíliában műanyag palackból építettek házat.
Mindezzel arra szeretném felhívni a figyelmet, hogy jó lenne, ha mindenki elgondolkozna azon, hogy van e lehetőség a háztartásban keletkezett hulladék szelektív gyűjtésére (pl. gyógyszer, elem, építési törmelék, fénycső), hogy a veszélyes hulladékok ne kerüljenek be a kommunális hulladékok közé, illetve, hogy az újrahasznosítható hulladékok a megfelelő helyre kerüljenek.
Bokodi Adrienn 10.A
Harry Potter 7, varázslat a mozikban
Hatalmas sorok a jegypénztárak előtt és teltházas vetítések. Ez jellemezte a legújabb Harry Potter film megjelenését hazánkban épp úgy, mint a könyv és a főszereplők szülőhazájában, Angliában. Felmerül a kérdés: valóban megéri ez a felhajtás?
A filmbeli történet meglepően hűen követi a könyv eseménysorát, illetve hangulatát. A gonosz átvette a hatalmat, Harrynek (Daniel Jacob Radcliffe), Hermionénak (Emma Charlotte Duerre Watson) és Ronnak(Rupert Alexander Grint) az életéért és szeretteik életéért kell megküzdenie nap, mint nap, abban a tudatban, hogy nem bukhatnak el. Ebbe az alapvetően nyomasztó légkörbe kellemes felüdülést hoznak a jól elhelyezett humorelemek.
Az immár felnőtté vált főszereplők színészi játéka sokat javult a kezdetekhez képest, mely főleg az érzelmek kifejezésében nyilvánul meg.
A speciális effektusokban most sem kell csalódnunk, színessé teszik a film hossza miatt kissé vontatott történetet.
Mindent egybevetve bárkinek szerezhet a Harry Potter és a halál ereklyéi című film egy kellemes estét, tele varázslattal.
Borbás Zsófia 10.A
A Comenius csereprogram
Napjainkban az idegen nyelv tanulása felértékelődött, ennek sikeréhez járulnak hozzá a különböző csereprogramok is az egyes intézmények között. Ennek egyik példája a Comenius csereprogram, amelynek lelkes szervezője Tóth Zita tanárnő.
Hogyan és mikor került kapcsolatba a Comenius csereprogrammal?- kérdeztük először.
- Enyedi Emese tanárnő segítségével, majd 2008 októberében részt vettem egy tanártalálkozón és még abban az évben a projekt szervezésében is segédkeztem.
Mi alapján választják ki a résztvevő iskolákat?
- A holland iskola koordinátora választja ki őket, mely 2007-ben gimnáziumunkat is megkereste. Ezután kölcsönös látogatás jött létre az intézmények között, végül 2008-ban közösen nyújtottunk be egy pályázatot, amit a Tempus elfogadott, így elnyertük a Comenius támogatását.
Minek kell szerepelnie egy sikeres pályázatban?
- A legfontosabb a projekt témájának megnevezése, ami az idei tanévben az egészséges életmód, tavaly pedig az európai polgárság volt. Ezen kívül fel kell még tüntetni a feladatok feldolgozásának módját, valamint a programmal kapcsolatos célokat, elvárásokat.
Mit gondol milyen hatásai vannak a programnak a diákokra nézve?
- Kommunikációs- és személyes készségeik fejlődnek, valamint a sok tapasztalat, amit a projektben való részvétel alatt szereznek, sokkal önállóbbá és magabiztosabbá teszi őket. A közös élmények miatt a tanárokkal is közvetlenebb kapcsolat alakul ki.
Hányadik évfolyam vehet részt a programban és összesen hány diákra számítanak?
- Az előző években a 9-10-11. évfolyam jelentkezését vártuk, idén elsősorban a 11.-esekre számítunk, de természetesen fiatalabb tanulóink számára is igyekszünk lehetőséget biztosítani. A létszám pedig elsősorban a partneriskoláktól függ.
Jelenleg mely országok iskoláival áll kapcsolatban a gimnázium és lehetőség szerint milyen más országokkal szeretnék még felvenni a kapcsolatot?
- Hollandiával és Olaszországgal már egy ideje fennáll a partnerkapcsolat, Csehország pedig idén lett teljes jogú tag. Iskolánk ezen kívül bármilyen nemzetiségű intézménnyel örömmel kötne partnerséget. Pillanatnyilag Horvátország, Norvégia és Macedónia szerepelnek a listáján.
Mik az eddigi legjobb és legrosszabb tapasztalatai, élményei a programmal kapcsolatban?
- Legrosszabb élményem nincs. Kisebb problémák természetesen bármikor felmerülhetnek, de ezeket általában sikerül gyorsan megoldani. A legjobb élmény pedig számomra mindig az, amikor látom, hogy tanítványaim és partnereik megtalálják az összhangot és képesek együtt dolgozni.
Rénes Anita, Tokodi Gabriella 10.A
Kaviár és lencse
A Madách színházban nagy sikerrel játszott Kaviár és lencse című vígjáték október 8.-án a székesfehérvári Vörösmarty színházba is megrendezésre került. A fergeteges darab osztatlan sikert aratott a telekisek körében (a december 7.-ei előadáson ) éppúgy, mint más iskola diákjai előtt. Silló Sándor rendező játékosan és humorosan ábrázolja a II. világháború utáni szegénységet, melyben a művészlelkű családfő (Leonida) különböző trükkös ötletekkel próbálja családját eltartani és válságos anyagi helyzetükre megoldást találni.
A kiváló színészgárda könnyedén vette a szöveg nehézségeit és sallangoktól mentesen játszották a Scarnacci-Tarabuse által megihletett történetet. A vígjátékhoz hűen a főszereplő és családja egyre nagyobb bonyodalmakba keveredik miközben a két fiatal között szerelem is szövődik. A darab számomra kikapcsolódást nyújtott, így a korosztályomnak is csak ajánlani tudom.
Pákozdi Gréta 10.A
Kolorádó Kid
Iskolánk- többéves hagyomány szerint- idén is filmvetítésen vett részt az ’56-os évforduló alkalmából. Így hát október 22-én, pénteken reggel a mozi előtt gyülekezve vártuk a vetítés kezdetét.
A filmmel kapcsolatosan nem voltak nagy elvárásaim, de az előző évek tapasztalatai alapján azt gondoltam, kellemes időtöltés, és egyben méltányos megemlékezés lesz. A cím nem mondott sokat, nem sejtettük, milyen szempontból ábrázolják majd a történéseket, de nem voltunk felkészülve arra, amit láttunk.
A film Kreuzer Béla életéről szól, melybe 1959-ben csatlakozhat bele a néző, kissé összezavarodva az előző beszélő, egy angol újságíró szavai után. Főhősünk élete tragikus: letartóztatják, barátai elfordulnak tőle, hogy saját magukat mentsék, majd 15 év után egy teljesen új világba kell visszatérnie, ahol nem vár rá senki sem. Vallatása idején, cellatársának adott beszámolóiban értesülünk a kuszára sikerült eseményekről, melyek a forradalom előtti illetve utáni napokban játszódnak. Egy temetés alkalmával ismerkedik meg szeretőjével, aki később vele tart a harcba, de október 23-át otthon töltik, nem törődve a kinti világgal. Később persze csatlakoznak a forradalmárokhoz, megismerkednek az angol figurával, akinek fontosságát egész nap próbáltuk fejtegetni, de végül nem találtunk megoldást, átszöknek Bécsbe, majd vissza… a film közepére már végképp elvesztettük a fonalat.
Nem csupán nem hatott ránk a film: történetét nem értettük, nem volt íve (eltekintve, hogy ugyanazzal az újságíróval végződött, azonban egy stúdióban ült, mellette Kreuzer volt szeretője, és a forradalomról beszélt; ám váratlanul punkok rohantak be és a királynőről ordítoztak angolul), tele volt obszcén jelenetekkel, a szöveg vulgárisságáról nem is beszélve. Bár tudjuk, hogy a világ nem vattacukorból van, az istenkáromlás mélységeibe azért nem kellett volna lemenni.
Az igen reálisan ábrázolt szex jeleneteket és a film várva-várt végét hangos ováció követte, mégis könnyű szívvel hagytuk el a termet, és mentünk vissza az iskolába.
A film elnyerte a 41. Magyar Filmszemle Legjobb látványtervezés díját és a Moziverzum- díjat , ám a fiatalok tetszését egyáltalán nem.
Nagy Virág Eszter 10.A
Környezettudatosság – elmélet és gyakorlat
Nem telik el nap anélkül, hogy ne hallanánk valamely médiaműfaj által a környezetvédelem kiemelt fontosságáról. Úgy vélem, mindenki tisztában van a következő fogalom jelentésével: globális felmelegedés. Igen, ez az a sokat emlegetett, egész Földet behálózó klímaváltozás, melynek következtében bolygónk hőmérséklete folytonosan növekvő tendenciát mutat.
A döntő következményekkel járó folyamat néminemű lelassítása érdekében óvintézkedések széles sorával látnak el minket lépten-nyomon. Ám válaszoljuk meg őszintén a kérdést: amellett, hogy mérlegeljük súlyát és fontolóra vesszük a dolgot, valóban annak megfelelően cselekszünk?
Okosságokat megfogalmazni irigylésre méltó, ám a szerint is élni felbecsülhetetlen értékű. Ha mi is betartanánk egyet-kettőt a több száz jó tanács közül, a természet minden bizonnyal hálás lenne érte.
Majláth Rita 10.A
Megvegyem-megegyem? Megtegyem?
A feleslegesen vásárolt holmik a legtöbb ember életében már előfordult, mint probléma. Legfőképp azokkal, akik megtehetik.
Bizony, ez tulajdonképpen az anyagi helyzettől is függ. Vannak akik bármit megengedhetnek maguknak, és vannak akiknek 1 kg kenyérre is alig futja. Éppen ezért szomorú látni, hogy nap mint nap vannak olyan emberek akik az orrunk előtt dobnak ki még teljesen ép dolgokat( legyen itt szó ételről, vagy egy ruhadarabról), ahelyett, hogy azoknak az embertársaiknak adnák, akiknek ez a dolog épp a túlélést jelentené.
Ezért én azt mondom: Adjunk, és ne pazaroljunk!
Bartha Eszter 10.A
Tanulás külföldön
Bizonyára minden diák fejében megfordul legalább egyszer a külföldön való tanulás gondolata. Sokak veszik a bátorságot és kiköltöznek,cserediáknak mennek egy évre, de vannak akik csak egy nyarat töltenek távol szülőhazájuktól. Más országban folytatni a tanulást eleinte nehéz lehet, de ez hatalmas lehetőség mindenki számára, hogy fejlessze nyelvtudását,megismerjen új szokásokat,tapasztalatokat szerezzen ,önállósodjon. Általában a gimnáziumi, de vannak akik az egyetemi éveik egyikét töltik a határokon túl. A legnépszerűbb uticélok közé tartozik az Amerikai Egyesült Államok,Nagy-Britannia,Németország és Spanyolország. Ezek mellett néhány kisebb ország is igen keresett az egyedi kultúrájuk miatt. Manapság már nagyon sok szervezet van amelyek külföldön való taníttatással foglalkoznak. Kapcsolataik átszövik az egész Földet, így könnyen megtalálhatjuk a számunkra megfelelő ajánlatot. Ilyen például az AFS,Erasmus,CISV stb. Véleményem szerint egy ilyen program életre szóló élményt nyújt, s az ott szerzett emlékeket soha sem felejthetjük el.
Szabados-Molnár Lilla 10.A
Síszezon
Idén is eljött a tél, vagyis a téli sportok szerelmeseinek kedvenc évszakja. Az első hó lehullásával a korcsolyázók,sízők és snowboardosok is megjelentek a szabadban. Igaz, hogy Magyarország nem büszkélkedhet égig érő hegyekkel, de közel 30 sípályát építettek ki az elmúlt években hazánkban. Ezek közül talán a legnépszerűbb a Eplény illetve Visegrád lejtői. Sokan döntenek inkább a külföldi síparadicsomok mellett azok mérete,minősége és ára miatt. Hiszen tény és való, hogy hatalmas öröm a szülőhazánkban sílécre csatolni, de ez igen költséges is lehet ez. Így a magyarok úticélja legtöbbször Olaszország,Franciaország,Ausztria és Szlovénia. Egy szabályt viszont mindenkinek be kell tartania bárhol is sportoljon: a biztonság mindig az első!
Szabados-Molnár Lilla 10.A
Tehetségfejlesztés
A Teleki Blanka Gimnázium és Általános Iskola két pályázaton közel 30 millió forintot nyert. Az iskola munkacsoportjai már 2009 tavaszán elkezdték a pályázat írását, aminek pénzösszegét 2010 márciusától használhatják fel tehetséggondozó célokra, ezen belül tanári továbbképzésre, tehetségek felkutatására, tehetséggondozási gyakorlatok és módszerek elterjesztésére. Az iskolában különböző programokat szerveznek ezek megvalósításában. Ennek keretében zajlik a megyei szintű Németh László Önképzőkör, az iskolai szintű angol-irodalom szakkör és egyéb más tantárgyakat segítő szakkörök. A megye 7-8. évfolyamos hátrányos helyzetű gyerekei magyarból és matematikából ingyen készülhetnek fel a felvételire és visszajelzéseket is kapnak felkészítő tanáraiktól. A nyert összeg közel 10%-a eszközbeszerzésre fordítódik: távcsöveket, szakkönyveket, speciális eszközöket, irodatechnikai eszközöket és az általános iskolai részlegnek játékokat vásárolnak a pályázaton nyert pénzből. Angol nyelvtanároknak tanulmányutakat szerveznek, ahol módszertani ismereteket sajátíthatnak el. Sipos Imre igazgató úr szerint a pályázatok eredménye nem számszerűsíthető, de mindenképpen fontos lehet a fiatal tehetségek számára.
Szelényi Dániel, Szabó Márton 10.A
Telekis Napok
2007 novemberében még csak gólyák voltunk a Teleki Blanka Gimnáziumban. Izgatottan vártuk az iskolánk legnagyobb rendezvényét. Annyira új volt nekünk a nagy pezsgés, hogy csak sodródtunk az árral és minden pillanatát kiélveztük. Egész nap programról programra jártunk, legnagyobb feladatunk pedig az osztályműsor összeállítása volt. A Telekis Napok egyik legfontosabb eseménye a királyválasztás és hetedikesként még a hovatartozás elvét követve természetesen a saját testvérosztályunkra, a 12.A-ra szavaztunk. Leírhatatlan az a katarzis közeli állapot, ami percekkel az eredményhirdetés előtt uralkodik a tornateremben.
Ez máig nem változott számunkra, viszont minden más igen. A következő év elején csatlakoztunk a Diákönkormányzathoz, és egyből belecsöppentünk a szervezők életébe. Alig volt szabadidőnk -legalábbis mi azt éreztük- és fel-alá rohangáltunk. Akkor a legfélelmetesebb élményünk az volt, amikor péntek reggel döbbent rá a DÖK vezetőség, hogy senki nem hozta el a csokrokat a virágüzletből, amikre fél órán belül szükség volt. Lélekszakadva rohantunk értük, és végül sikerült idejében elhozni őket.
A következő év már sokkal nehezebb volt. Elvállaltuk az egyik legnagyobb műsorszám, a királynőválasztás megszervezését. Először nem tudtuk, hogy álljunk neki, és nehézségeink is akadtak, de végül egész jó lett, bár nem tökéletes.
Idén már rutinosabban álltunk neki a szervezésnek, és már alig várjuk a hétvégét, hogy végre újra belevethessük magunkat a Telekis Napok nyüzsgésébe. Reméljük, hogy idén is nagy sikere lesz, nem csak a telekis diákok, hanem az egész város diákságának körében.
Farkas Réka, Vántus Nikolett 10.A
Karácsonyi hangulat
December közeledtével minden városba megérkezik a karácsonyi hangulat, előkerülnek a díszek és már minden lakó várja a szent ünnep eljövetelét. Székesfehérváron ezekben a hetekben a Városház téren várják programok az arra járókat. A gyönyörűen feldíszített, hatalmas karácsonyfa mellett egy színpad van felállítva, ahol zenés műsorok, színjátékok szórakoztatják a városlakókat. Az egymás mellett felállított faházakból a kürtöskalács és forralt bor illata még inkább megadja az ünnepi hangulatot. Ezek mellett sok kézműves ajándéktárgyat is vásárolhatunk, melyek mind sajátkészítésűek és ajándéknak is remek ötlet. Itt a gyerekek is ügyeskedhetnek és csinálhatják maguk a díszeket. A programok száma minden évben csak nő és egyre több lehetőségünk van a szórakozásra a téli estéken.
Traumberger Zsófia 10.A
Tudatos vásárlás
A legtöbb ember hajlamos akár reklámok, akciók vagy társaik hatására olyan termékeket vásárolni, amelyekre egyáltalán nincs szüksége. A tény, hogy pénzünket felesleges dolgokra költöttük azonban csak később tudatosul. A megvásárolt termékre kezdetben kincsként tekintünk, meg vagyunk győződve arról, hogy a lehető legjobb döntést hoztuk megvásárlásával. Idővel azonban rájövünk, hogy az áru nem is olyan jó, nem is olyan hasznos és semmilyen szempontból nem felel meg az általunk alátámasztott elvárásoknak. A termékek az első adandó alkalommal a kukában landolnak, aztán jön a megbánás, lelki ismeretfurdalás – miért is vettem meg, ha nem volt rá szükségem? Ez a szituáció mindenkinek ismerős lehet. Azonban ha figyelmesebben elolvassuk az áruk címkéit, valamint csak a számunkra valóban szükséges termékeket vásároljuk meg, a későbbi csalódottság, önmarcangolás elkerülhető.
Rénes Anita 10.A
Márton nap- Vértesboglár- módra
A hétvégén a barátnőmhöz utaztam Vértesboglárra, ahol péntek este tartották a Márton naphoz kapcsolódó régi szokások bemutatóját. Mindig is izgalmasnak találtam a falusi rendezvényeket, hiszen ezek annyira különböznek egy városi élettől.
A falu apraja- nagyja összegyűlik ilyenkor és így együtt tartják életben a hagyományokat: kis műsort adnak elő az iskolások, táncolnak az óvodások és Marika néni legfinomabb süteményével, teával és forralt borral kínálják a nézőket.
Mikor odaértünk a barátnőmmel, Kovács Paulette-tel és kisöccsével Bodomérral az iskolaudvarra, már javában zajlott a műsor. Furcsa volt számomra, hogy a programok német nyelven zajlottak, de Paulette felvilágosított, hogy német nemzetiségi iskola révén minden évben németül folynak a bemutatók. Az előadás után felvonultak az emberek a faluban, mindenki kezében töklámpás volt, ami megadta a varázslatos hangulatot az estének. A kis séta után mindenki összegyűlt a helyi általános iskola aulájában megtekinteni a táncosokat- először a nagycsoportos ovisokat, majd az elismert ifjúsági tánccsoport. Az este csúcspontja a tombolasorsolás volt, jómagam is izgatottan szorongattam szelvényeimet, hátha sikerül megnyernem a fődíjat, egy gyönyörű libát, melyet valamely falusi lakos ajánl fel. Semmit sem nyertem, csak élményt! Hiszen fantasztikus érzés egy városinak olyan emberek között lenni, akik mind ismerik egymást és mikor elmennek az ember mellett köszönnek és rögtön megkérdezik, hogy van az illető, nem csak arrébb taszítják a járdán.
Szokó Zsófia 10.A
Vörösmarty-lázban égve
Az elmúlt héten több szavalóversenyt is megrendeztek városunkban Vörösmarty Mihály 210. születésnapjának tiszteletére. A Vörösmarty Mihály Általános Iskolában illetve a szintén róla elnevezett Ipari Szakképző Iskolában már hagyományossá vált a versmondó verseny megszervezése, melynek keretében a diákok nem csak tehetségükről adhatnak számot, hanem –egyfajta közös ünnepségként – kifejezhetik a Szózat írója iránt érzett tiszteletüket is.
Vörösmarty Mihály a reformkor egyik legnagyobb alakjaként költő, író, politikus és a Magyar Tudományos Akadémia tagja volt egy személyben. Költészetében egyaránt foglalkozik a nemzeti és az egyetemes emberi létezés problémáival, mely XIX. századi irodalmunkban szinte egyedülálló.
Ehhez igazodva főleg a hazaszeretet nehézségeiről, valamint a szerelem megpróbáltatásairól szóló verseket szólaltatták meg december elsején és másodikán azok az irodalomszerető diákok, akik –az időjárás viszontagságaival dacolva- összegyűltek ünnepelni. Mindkét intézmény irodalmi munkaközösségének hatalmas elismerés jár, mivel nem kis munka egy megyei szintű versenyt ilyen flottul megszervezni. Büszkén mondhatom, hogy öt vállalkozó szellemű iskolatársammal a mi intézményünk képviselte a legnagyobb szavalótábort, és előadásaink is remekül sikerültek. Az értékes ajándékok mellett csodás élményekkel is távoztunk, ugyanis a verseny szüneteiben fergeteges volt a hangulat, a résztvevők között pedig új barátságok köttettek. Reméljük következő évben is lesz alkalmunk hazánk egyik vezéralakját ilyen méltóan ünnepelni.
Nagy Virág Eszter 10.A
Zsigerből
Elgondolkodtak már azon, mennyi felesleges információ jut el hozzánk nap, mint nap és ezeknek mekkora a valóságalapja? Elég csak öt percre bekapcsolni a tévét és máris reklámok széles áradata zúdul ránk.
A kereskedelmi hirdetések célja a minél nagyobb mértékű fogyasztásra való ösztönzés. Ennek elérése érdekében a látványra, a szórakoztatásra és a figyelemfelkeltésre összpontosítanak. Minél nagyobb benyomást tesz a reklám a nézők számára, annál nagyobb a valószínűsége, hogy a termék igénybevétele mellett döntenek.
A közölt információhalmaz azonban sokszor eltér a valóságtól. Érdekes lenne a kapott végeredmény, ha azok számát vizsgálnánk, akik a megvásárlás előtt valóban meggyőződnek a termék kínálta funkciók az általuk ígért hatás lehetséges voltáról. Mint ahogy azt már számos felmérés bebizonyította, gyakran ellentmondást tapasztalhatunk.
Ahhoz, hogy mindannyian tudatos vásárlókká váljunk érdemes betartanunk az alábbi szabályokat: Csakis olyan terméket vásároljunk, amelynek megbizonyosodtunk a hátteréről, tehát hogy biztos forrásból származik. És a legfontosabb: ne dőljünk be mindennek, amit a reklámok sugallnak!
Tokodi Gabriella, Majláth Rita 10.A