8000 Székesfehérvár, Budai út 7. Elérhetőségek Telefon: +36 22 506-162, +36 22 506-472 Fax: 06 22 506-472 @sztelekiblanka
Foucault 200#Teleki
Beszámoló a Székesfehérvári Teleki Blanka Gimnázium „Foucault 200#Teleki” programjairól
2019. szeptember 18.
Előkészületek:
A FizKapu-n található, Zátonyi tanár úr által készített posztereket kinyomtattuk és az iskola aulájában helyeztük el, hogy a diákok Foucault életéről és sokrétű munkásságáról információt szerezhessenek. Ezzel párhuzamosan az iskola „Teleki 140” és „Teleki TDK” Facebook oldalán tettük közzé a rendezvény meghívóját, s a hozzákapcsolódó programokról szóló tájékoztatót.
A FizKapu-n található leírásnak megfelelően elkészítettük a „kartonkatedrális-modellt”.
Foucault 200#Teleki
- 2019. szeptember 18-án az első szünetben hangosbemondón keresztül tájékoztattuk a diákokat és a kollégákat a rendezvényekről. A diákokat a szünetekben QR-kód vadászatra hívtuk és lehetőségük volt a könyvtárban Kahoot-os vetélkedőn való részvételre.
- Délután a Teleki TDK-n Foucault munkásságáról tartottunk beszámolót, melyhez kapcsolódva kísérleteket mutattunk be, illetve a diákok is elvégezhették a kísérleteket.
- Az aznapi fizika fakultációs órákon megnéztük és megbeszéltük a Zátonyi tanár úr által készített prezentációt. Frissen szerzett tudásunkat a Kahoot játékkal teszteltük.
- A végzős diákok fakultációs óráján ezen a napon írt dolgozat aktuális feladata az évfordulóhoz kapcsolódott, érdekessége, hogy a csoportból néhány tanuló az iskolai spanyolországi tanulmány-úton vett részt.
QR-kód vadászat
Az iskola épületében 19 QR-kódot helyeztünk el, melyek Foucault munkásságával kapcsolatos információkat, fizikai érdekességeket, humort és irodalmi vonatkozásokat (Umberto Eco regényének inspirációja) tartalmaztak. Minden QR-kódon elolvasása után egy betűt kaptak a diákok, s ezeket a betűket helyes sorrendbe rakva, Galilei „És mégis mozog a Föld!” híres mondását kapták.
Kahoot- kvíz
Kísérletek
- Készítsük Foucault-inga modellt! – mit lát a földi szemlélő, s mit lát a Földdel nem együtt forgó szemlélő?
- Mágnes lenne az alumínium? – Na, ne …. (Waltenhoffen-inga)
- Ágyú lőpor nélkül - Lenz-ágyú
- Esik a golyó, s ki tudja, hol és mikor áll meg! (réz-cső kölcsönhatása a mágnessel)
- Mágnesrúd-mutatja az É-D irányt? Al- vagy Cu-lap szerepe
- Mágneses ejtő-gurító-pörgető-kísérletek- szabadon, majd Al-lapon
- Optikai kísérletek: Láthatatlan a maci, vagy mégsem? (hidro-golyók közé rejtett tárgyak láthatóvá tétele)
A programról a Facebook oldalunkon tettünk közzé tudósítást:
https://www.facebook.com/groups/1467110310272889/permalink/2376543429329568/
Közreműködött: Lévayné Egyházi Piroska, Vörös Ágnes, Szabó Gábor, Mihályi Gyula és a diákok